Olen tuossa lukennut Robert Ludlumin kirjoja. Nimen omaan tätä "Bourne- sarjaa". Eli kirjat joissa Jason Bourne esiintyy. Olen nyt lukennut Medusan verkko-,…

Kysytty

Hei!
Olen tuossa lukennut Robert Ludlumin kirjoja. Nimen omaan tätä "Bourne- sarjaa". Eli kirjat joissa Jason Bourne esiintyy. Olen nyt lukennut Medusan verkko-, Medusan iskun-, Medusan sinetti- ja Medusan perintö- kirjat.
Luulin että sarja päättyy tuohon Medusan perintö kirjaan, mutta kun kävin wikipediassa tutkimassa niin törmäsin englanniksi julkaistuihin muihin Bourne kirjoihin. Eli jos Wikipediaan on uskominen niin Ludlumilta olisi siis ilmestynnyt vielä muutama kirja Bournen henkilöhahmolla. Mutta en niitä ainakaan suomeksi löytännyt mistään.
Eli onko näitä kirjoja suomeksi julkaistukkaan ja tullaanko niitä julkaisemaan, jos julkaistaan niin onko tietoa koska. Ja koska ne tulisivat kirjaston valikoimaan?
Olisin todella kiitollinen jos pystyisitte antamaan minulle vastauksen. Olen niin koukussa noihin kirjoihin, että tuskin jaksan odottaa seuraavaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Robert Ludlum ehti elämänsä aikana kirjoittaa vain kolme osaa Bourne-sarjaa. Hänen kuoltuaan kirjailija Eric Van Lustbader jatkoi sarjaa, ja niinpä tuo mainitsemasi ”Meduusan perintö” eli ”Robert Ludlumin medusan perintö” (alkuteos ”Robert Ludlum’s The Bourne Legacy”) onkin Van Lustbaderin käsialaa. Suomeksi on ilmestynyt myös Van Lustbaderin laatima ”Robert Ludlumin medusan ansa” (Otava, 2009; alkuteos ”Robert Ludlum’s The Bourne Betrayal”). Sitä on saatavilla HelMet-kirjastoista, ja tarkemman saatavuuden voi katsoa osoitteesta http://www.helmet.fi etsimällä teoksen nimellä.

Suomentamatta ovat vielä Van Lustbaderin kirjoittamista jatko-osista ”The Bourne Sanction” (2008), ”The Bourne Deception” (2009) ja ”The Bourne Objective” (2010). Tulossa on vielä ainakin ”The Bourne Reality”, luultavasti vuonna 2011. Koska kaksi aikaisempaakin kirjaa on suomennettu, voisin kuvitella, että nuo seuraavat osatkin suomennettaisiin ennemmin tai myöhemmin. Jos haluat tietää asiasta jotakin tarkempaa, kannattaa kysyä kirjojen kustantajalta Otavalta mahdollisesta julkaisuaikataulusta. Kirjastoon kirjoja varmasti tulee, jos niitä jossakin vaiheessa julkaistaan.

Mikäli Van Lustbaderin tyyli muuten miellyttää, niin hän on kirjoittanut omiakin kirjoja, joista tunnetuin lienee ”Ninja” (Otava, 1981). Ne ovat tyyliltään jännäreitä, vaikka eivät ehkä yhtä monimutkaisia kuin Ludlumin teokset. Toisaalta Ludlumillakin on vielä muuta tuotantoa Bourne-sarjan lisäksi, joten niitäkin voi suositella, jos Bourne-kirjat kerran tuntuivat hyviltä.