Otsikko
Olen ostanut kirpparilta vanhoja, made in Sweden -lankavyyhtejä. Niissä on maininta koinsuojauksesta.

Kysytty

Olen ostanut kirpparilta vanhoja, made in Sweden -lankavyyhtejä. Niissä on maininta koinsuojauksesta. Sukellus nettiin paljasti, että sellainen on ollut tavallista, tehty jopa DDT:llä. Sittemmin se on Ruotsissa kielletty ja ilmeiseti nykyään siellä suosittelevat tuhoamaan kyseiset tuotteet ongelmajätteenä. Suomesta en löytänyt paljon mitään tietoa, vain että täällä on edelleen käytössä joitain Ruotsissa kiellettyjä aineita, DDT toki kiellettiin samoihin aikoihin Ruotsin kanssa. Kysymys kuuluu, miltä taholta saisi neuvontaa miten vanhoihin koinsuojattuihin villatuotteisiin pitäisi suhtautua, luonnon ja oman käytön kannalta? Tai voiko jostain saada virallista neuvoa ylipäätään miten suhtautua vanhojen tuotteiden paikoin kyseenalaiseen tuoteturvallisuuteen?
Salapoliisityöstä huolimatta en onnistunut ajoittamaan omia vyyhtejäni, en lähestynyt (vielä) suoraan lankojen valmistajaa, koska epäselvää ei ole onko siinä jotain vai ei. Ennen vuotta -69 se olisi ollut DDT, sen jälkeen Mitin tai Eulan, jotka myöskin on sittemmin siellä kielletty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet itse etsinyt tietoa jo paljon. Silti suosittelisimme sinua ottamaan ensimmäiseksi yhteyttä lankojen valmistajaan ja kysymään sieltä, miltä ajalta langat ovat, ja mitä kemikaaleja niissä on käytetty. Jos kyseiset kemikaalit ovat nykyään kiellettyjä, voi varmaan päätellä, ettei lankoja kannata enää käyttää.

Suomessa tekstiilituotteiden turvallisuusvaatimusten noudattamista valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes. Tukesin mukaan tuotteiden toimittajilla on velvollisuus kertoa niiden sisältämistä erityistä huolta aiheuttavista aineista ja biosidikäsittelystä.

https://tukes.fi/koti-ja-vapaa-aika/kodin-kemikaalit/kysy-tuotteiden-ke…