Otsikko
Olen löytänyt pistiäisen, jonka lajia en löydä. Pistiäisen pää- ja keskiruumis ovat mustia. Sen takaruumis on oranssi ja takaruumiin kärki on musta. Sen…

Kysytty

Olen löytänyt pistiäisen, jonka lajia en löydä.
Pistiäisen pää- ja keskiruumis ovat mustia.
Sen takaruumis on oranssi ja takaruumiin kärki on musta.
Sen jalkojen kärjet ovat oransseja ja sen pituus on
n. 2cm. Löysin sen hietikolta Etelä-Suomesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin hyönteiskirjoista kolme eri pistiäistä, joihin kuvauksesi sopii. Kaikilla on musta ruumis oranssia takaruumista lukuunottamatta ja kaikki elävät hiekkamaalla. Nämä pistiäiset ovat hietapistiäinen, tikaripistiäinen ja verimehiläinen. Kannattaisi varmaan pistäytyä lähimmässä kirjastossa tarkistamassa jostakin hyönteiskirjasta. Tällaisia on mm. Sandhall, Åke: Pistiäiset, Uusi Zoo osa 9 ja Sandhall, Åke: Ötökät. Näissä kaikissa kirjoissa on hyvät värivalokuvat.