Löysin pihamme puskasta tänään ötökän joka näytti vaaksiaiselta (ns "jättihyttyseltä"), paitsi että se oli hiukan isompi ja aikalailla musta, lukuun ottamatta…

Kysytty

Löysin pihamme puskasta tänään ötökän joka näytti vaaksiaiselta (ns "jättihyttyseltä"), paitsi että se oli hiukan isompi ja aikalailla musta, lukuun ottamatta kirkkaan oransseja jalkoja. Onko tietoa että mikä laji tämä oli?

Vastaus

Vastattu

Hyönteiskirjojen kuvauksista päätellen kyseessä voisi olla jokin sahapistäislaji, esimerkiksi koivujunki (Xiphydria camelus). Kannattaa poiketa kirjastoon selailemaan hyönteiskirjaa pistiäisten kohdalta tai kokeilla esim. Googlen kuvahakua sahapistiäisistä ja koivujunkista ja katsoa, löytyisikö sopivaa lajia.

Lähteet:

Chinery, Euroopan hyönteisopas (Otava, 1994)

Kaato, Ötököitä Suomen luonnossa (Otava, 2008)

0 ääntä

Kommentit

Ötökkä jonka löysin taitaa olla tällainen kuin Ctenophora guttata. Ainakin saman näköinen