Otsikko
Olen lastentarhanopettaja Turengista (Janakkalasta) ja haluaisin syksyllä aloittaa 6-vuotiaiden lasten (13 kpl) kanssa projektin Yrjö Kokon kirjan Pessi ja…

Kysytty

Hei!
Olen lastentarhanopettaja Turengista (Janakkalasta) ja haluaisin syksyllä aloittaa 6-vuotiaiden lasten (13 kpl) kanssa projektin Yrjö Kokon kirjan Pessi ja Illusia pohjalta. Luettuani alkuperäisteosta, tuntui se joltain osin liian pitkältä ja ehkä vaikeaselkoiseltakin. Googlen sivuilta löysin teiltä vaihtoehdon; samainen kirja Aino Ukkalan tekemänä selkokielellä.
Voiko kyseistä kirjaa tilata ja mistä, tai mikä mahtaisi olla lainauksen mahdollisuus asuessani näin kaukana...?
Kiitos vastauksesta etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aino Ukkalan selkokielelle mukauttama, Yrjö Kokon ihanainen tarina ”Pessi ja Illusia” (Ilias, 2004) löytyy tosiaankin pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmista. Mutta kirjaa on toki lähellä Janakkalaa ainakin seuraavissa kirjastoissa: Hyvinkäällä niin pääkirjastossa kuin Hakalan kirjastossa, Riihimäellä sekä Hämeenlinnassa. Saatavuustietoja pääset kätevästi tarkistamaan vaikkapa Frank-monihaun kautta: http://monihaku.kirjastot.fi/ > maakuntakirjastoalueet > valitse kirjastot: Kanta-Häme ja kaikki > tekijä: ukkala, aino, nimeke: pessi ja illusia > hae.

Hämeenlinnan seudun kirjastot tekevät yhteistyötä. Janakkalan kunnankirjasto kuuluu esimerkiksi Hämeenlinnan ja Lammin kirjastojen kanssa samaan Vanajanverkkoon, jonka kautta pääsee ainakin katselemaan kaikkien kahdeksan kirjaston kokoelmatietokantoja. Katso http://janakkala.kirjas.to/. Sinun kannattaa kysäistä lähikirjastostasi, miten aineistot liikkuvat eri kirjastojen välillä.

Voit toki aina tehdä kaukopalvelupyynnön sellaisesta aineistosta, jota ei ole oman kotikirjaston kokoelmissa. Kaukolainat matkaavat vain kirjastojen välillä, joten sinun täytyisi kipittää tekemään tilausta lähikirjastoosi, joka välittää tarvitsemasi aineiston muualta Suomesta. Kaukolainat ovat maksullisia.

Toivotanpa vielä oikein hauskaa ja muutenkin antoisaa projektia Pessin ja Illusian parissa!