Hyvä kirjastonhoitaja! Yliopiston kirjastosta sain vinkin, että teidän kauttanne on mahdollista tilata kaukolainaan kirjoja myös Venäjältä maksua vastaan…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja!
Yliopiston kirjastosta sain vinkin, että teidän kauttanne on mahdollista tilata kaukolainaan kirjoja myös Venäjältä maksua vastaan. Pitääkö paikkansa??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä yliopiston kirjaston tieto pitää paikkansa. Yleisissä kirjastoissa asiakkaan pyynnöstä tilataan hänen käyttöönsä toisesta kirjastosta sellaista aineistoa, jota ei ole omassa kirjastossa. Mikäli asiakkaan pyytämää teosta ei löydy Suomesta, kaukopalvelu tilaa teoksen sieltä mistä sen nopeimmin tavottaa.

Kaukopalvelu on kirjastojen ja tietopalveluyksiköiden välistä lainaus- ja jäljennepalvelutoimintaa. Kun kerrot lähikirjastossasi minkä teoksen käyttöösi tarvitset, voit jättää loput meidän huoleksemme. Pyytämäsi teos laitataan sieltä mistä se voidaan tavoittaa, tässä tapauksessa mahdollisesti Venäjän kirjastosta.

Kaukopalvelu on maksullista toimintaa, esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjastossa Pohjoismaiden ulkopuolelta tilattu laina maksaa asiakkaalle 130 mk.