Otsikko
Olen kuullut, että Ramavit-nimisellä rautavalmisteella on pitkä ja värikäs historia. Mistähän lähteistä voisin löytää tarkempaa tietoa valmisteen eri vaiheista?

Kysytty

Hei,

olen kuullut, että Ramavit-nimisellä rautavalmisteella on pitkä ja värikäs historia. Mistähän lähteistä voisin löytää tarkempaa tietoa valmisteen eri vaiheista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ramavit on pohjoismaisen Midsona-yrityksen tuotemerkki. Tuotteen historiasta ei löytynyt tietoa. Ehkäpä yrityksen Suomen toimiston kautta saisi lisätietoa:

http://www.midsona.fi/fi/Yhteystiedot/

Omalla tavallaan Ramavitin pitkästä ja värikkäästä historiasta kertoo älyvapaa luulosanakirja Hikipedia:

http://hikipedia.info/wiki/Ramavit

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ramavit-valmiste muistetaan erityisesti apuna aliravitsemukseen sotien jälkeisessä Suomessa. Sitä annettiin muun muassa lapsille täydentämään heikkoa ravitsemusta. Resepti oli yksinkertainen: rautaa, maksaa ja vitamiineja eli RaMaVit. 1980-luvulla raaka-aineista poistettiin maksa, ja maksan makua peittämään tarkoitettu viini vaihdettiin myöhemmin kirsikkamehuun.
“Teräksinen kunto pitää sairaudet loitolla”, luvattiin mainoksissa. Kerrottiin Ramavitin torjuvan virusten hyökkäykset kohentamalla kuntoa ja lastenkin pitävän siitä.
ramavit.fi

HS Aikakone löytää kymmenittäin RaMaVit-mainoksia etenkin 1960- ja 1970-luvulta, ensimmäiset syksyltä 1956, mm. 30.10. ja 1.11.:
RaMaVit on uusi rauta- ja maksavalmiste, joka ehkäisee ja parantaa raudanpuutosanemioja. Se sisältää myös piristävää B-vitamiinia. RaMaVit on hyvänmakuista - lapsetkin nauttivat sitä mielellään. Medica tiede ja terveys

4.12.1957: "Aasialainen" [influenssa] vei voimat. RaMaVit palauttaa ne! Se on oikea rautainen annos, joka auttaa Teitä voittamaan taudin jälkeisen heikkouden.