Naistenpäivällä on jo melko pitkät perinteet. Tietooni on tullut, että marraskuussa vietetään miestenpäivää. Milloin tämän päivän viettämisestä on päätetty ja…

Kysytty

Naistenpäivällä on jo melko pitkät perinteet. Tietooni on tullut, että marraskuussa vietetään miestenpäivää. Milloin tämän päivän viettämisestä on päätetty ja missä?
Lisäksi kaipaisin runoa, joka sopisi miestenpäivän juhlistamiseen. Löytyisikö tätä kautta jotain vinkkiä asiaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansainvälistä miestenpäivää on vietetty 19.11. vuodesta 1999 alkaen. Sitä on ehdotettu vietettäväksi jo ainakin vuodesta 1960, ja vietettykin, mutta aiemmin eri päivinä eri maissa.

Ilmeisesti ajatus ja tarve tämän juhlapäivän viettämiseen on tullut monilta tahoilta, ja nykyään tätä tapahtumaa juhlitaan lukuisissa järjestöissä kaikissa maanosissa ja YK:ssa. Suomessa miestenpäivää ei ole merkitty kalenteriin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_miestenp%C3%A4iv%C3%A4

Miestenpäivän juhlistamiseen sopivia runoja voisi löytyä vaikka näistä runokokoelmista:

- Pimeän kirkkaus : runoja / Claes Andersson
- Meren poika, joen poika / Jani Nieminen
- Mies joka luki runon : suomalaisten miesten valitsemia runoja / toimittanut Salme Saure
- Kantelettaren lauluja miehen elämästä (cd)
- Matka on unta : runoja ja kuvia / tekstit Timo Hilden
- Missä olet mies / Anja Porio / Anja Porio

Kirjat saa lainaan Helmet-kirjastoista: http://www.helmet.fi/fi-FI