Olen kuullut, että ISKU olisi teettänyt laulun "Puuseppää aina tarvitaan" yhtiönsä vuosipäiväksi? Vuosilukua en ole löytänyt mistään. Vai on kyseessä pelkkä…

Kysytty

Olen kuullut, että ISKU olisi teettänyt laulun "Puuseppää aina tarvitaan" yhtiönsä vuosipäiväksi? Vuosilukua en ole löytänyt mistään. Vai on kyseessä pelkkä legenda?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taitaapa olla vain legendaa, mitä Iskuun tulee. Jaakko Pulli sävelsi Puusepän jo vuonna 1920 Tatu Pekkarisen sanoihin. Sävelmästä laadittiin vuosien mittaan lukuisia sovituksia erilaisille esityskokoonpanoille. Isku puolestaan aloitti pienyrityksenä vasta vuonna 1928. Samana vuonna tekijänoikeuslaki sattumoisin astui voimaan, ja Puusepän foxtrot-versio levytettiin: tästä Suomi Jazz -orkesterin ja laulusolisti Ville Alangon äänitteestä tuli suuri menestys, mutta Iskuun levynteko ei siis liittynyt mitenkään. - Myöhemmin kappaleen menestyksekkäimmäksi levytykseksi tuli Kullervo Linnan Humppaveikkojen ja solisti Teijo Joutselan klassikkoesitys.

Ei kuitenkaan savua ilman tulta: tässä legendassa ollaan sikäli oikeilla jäljillä, että lahtelainen huonekalutehdas todella käytti Puuseppä-kappaletta. Tehdas vain ei ollut Isku vaan Asko-Upo, jonka tunnussävelenä Puuseppä oli vuodesta 1965 lähtien. Kun Askon uusi tehdas Asko Center vihittiin, tilaisuuteen oli kutsuttu myös presidentti Kekkonen. Hänen tullessaan paikalle Lahden varuskuntasoittokunta ja Lahden Mieskuoro esittivät Puuseppä-laulun.

Myös Lahden kaupunki on hyödyntänyt Puuseppä-laulua. Koska Lahti on nauttinut mainetta puuseppien kaupunkina, kaupunginjohtaja Teemu Hiltusen aikana ideoitiin kaupungin lahjaesine, rasia, jossa oli 5 cl:n Finladia-votkapullon kääreenä silkkinauha, sisäpuolellaan paperiliuska jossa Puusepän sanat ja sävel. Sitä en tiedä, käytettiinkö tällaista lahjaa todella.

Lopuksi mainittakoon, että Puuseppä-laulun kertosäe 'Puuseppää aina tarvitaan' kylläkin esiintyy Iskun yrityshistorian nimekkeessä:
Vesikansa, Jyrki
Puuseppää aina tarvitaan : Iskun historia 1928-1998 / Jyrki Vesikansa. - [Lahti] : Isku, 1998 ( : Esa Print). - 280 s. : kuv. ; 27 cm
ISBN 952-91-0347-6 (sid.)

18 ääntä

Kommentit

Olen lukenut, että Jaakko Pulli olisi säveltänyt tämän laulun samaan aikaan siis v. 1920 lakossa olleille (lahtelaisille?) puusepille. Se, että oliko Jaakko Pulli tuolloin Lahdessa, on toinen asia. Lasse Pöysti mainitsee muistelmiensa I osassa, että sortavalalainen Pulli kävi ennen sotia usein heidän huvilallaan Sortavalan saaristossa, sillä Pöystin isä oli innokas kuoromies.
Omintakeinen Jaakko Pulli asui ainakin sotien jälkeen Lahdessa ja vaikutti täällä. Minua lastenvaunuissa osoittaen hän on kysynyt v. 1960 vanhemmiltani: "Onko hän teidän ensimmäinen teoksenne?"

Tietääkseni Jaakko Pulli sävelsi Puuseppää Aina Tarvitaan kappaleen asuessaan kesähuvilalla Hollolassa.