Olen koulussa opettajana ja kirjastovastaavana. Kuulin, että kirjastosta lainattavia cd:itä ja dvd:itä saisi katsoa koulussa opetustarkoituksessa ilman koulun…

Kysytty

Hei! Olen koulussa opettajana ja kirjastovastaavana. Kuulin, että kirjastosta lainattavia cd:itä ja dvd:itä saisi katsoa koulussa opetustarkoituksessa ilman koulun elokuvalisenssiä? Pitääkö tämä paikkansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuvien esittämistä säätelee tekijänoikeuslaki. Elokuvien näyttämiseen julkisesti tarvitaan lupa, myös koulussa. Kirjaston elokuvilla on valtaosin vain lainausoikeus, joka sallii teosten lainaamisen yksityiseen kotikäyttöön. Kirjaston tietokannassa elokuvan teostiedoissa kerrotaan, millaiset oikeudet elokuvalla on. Joillakin elokuvilla voi olla lainausoikeuden lisäksi esitysoikeus kirjaston tilaisuuksissa, mutta niitäkään ei ilman lupaa voi esittää julkisesti esim. koulussa. Kirjaston kokoelmassa joitakin esim. Ylen Tallennemyynnistä ostettuja tallenteita, joilla on koulukäyttölupa.
Asiasta enemmän esim. http://www.koulukino.fi/index.php?id=931 ja http://www.mediakasvatus.fi/artikkelit/elokuvat-opetuskaytossa