Olen koittanut etsiä tietoa kestävästä kehityksestä, ja nimenomaan tietokonelaitteiden, oheislaitteiden (tulostin/kopiokone yms) tiimoilta. Kestävästä…

Kysytty

Olen koittanut etsiä tietoa kestävästä kehityksestä, ja nimenomaan tietokonelaitteiden, oheislaitteiden (tulostin/kopiokone yms) tiimoilta. Kestävästä kehityksestä on paljon löytynyt kirjoja, mutta it-laitteiden osalta tietoa ei ole kovinkaan paljoa. Kirjoissa on sivuttu aihetta parilla lauseella. Hakusanoina olen käyttänyt seuraavia:
- Kestävä kehitys
- Luonnon tasapaino
- Ympäristönsuojelu
- Luonnonvarat
- Sähkö- ja elektroniikkaromu
- Sähkö- ja elektroniikkalaiteromu
- Sustainable development
- Balance of nature
- Enviromental protection
- Natural resources
- Electronic waste
- Reclamation of waste (materials)
- Reduction of wastes

Kirjastojen tietokannoista en ole saanut kovinkaan paljon löytyneitä hakuja ja kuten aiemmin kirjoitin, kestävää kehitystä käsittelevissä kirjoissa IT-puoli on melkeinpä kokonaan sivuutettu. Löytyisikö aiheesta enemmän tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen yhteisestä Helmet-aineistohausta (http://www.helmet.fi/ ) löytyi hakulauseella: tietokoneet ympäristökysymykset, seuraava kirjaviite:

- Inberg, Antti
Life cycle assessment of micro computer supply chain / Antti Inberg, Sanna Perkiö
Helsinki : Uusimaa Regional Council, 2000
Sarja: Publications of the Uusimaa Regional Council

Hakusanalla elektroniikkaromu löytyivät seuraavat teokset:
-Karvonen, Minna-Maari
Tuottajan ympäristövastuu : riskienhallinnasta strategiseen suunnitteluun / Minna-Maari Karvonen, Anna Kärnä ja Adeline Maijala
Edita, 2006

- Tohka, Antti
Mechanical and thermal recycling of waste from electric and electrical equipment, Helsinki University of Technology, 2005

Viimeistä on saatavilla mm. Helsingin yliopiston kirjastosta ja Teknillisen korkeakoulun kirjastosta.

Edellä mainittujen kirjojen saatavuuden muualla kuin pääkaupunkiseudulla voit tarkistaa Frank-monihausta, os. http://www.kirjastot.fi/fi-FI/monihaku/ .

Tietokoneromusta ja sen kierrätyksestä on kirjoitettu paljon lehdissä. Mm. seuraavat artikkelit:

- Kaskinen, Hannu: Tietokone remonttiin?
Aikakauslehti: Taloustaito 2005/11, 52-54

Lehteä löytyy ainakin pääkaupunkiseudun yleisten, kirjastojen kokoelmista. Saatavuuden voi tarkistaa Helmet -tietokannasta, os. http://www.helmet.fi .

- Lagus, Antti J.: Hyvä, paha tietokone : ympäristökysymyksiä ratkotaan edelleen (Kuuma aihe),
Aikakauslehti: Tietokone 2004/10, 40-42

Oheisesta liitteestä löydät lisää artikkeleita, jotka löytyivät Aleksi-lehtitietokannasta hakusanalla elektroniikkaromu. Aleksi -artikkeliviitetietokanta on asiakaskäytössä myös Järvenpään kaupunginkirjastossa. Lehtien saatavuustietoja voit tarkistaa myös oman kirjastosi tietopalvelusta.