Otsikko
Olen kirjoittanut omakustanteisen kirjan ja haluaisin tietää, onko mahdollista saada teostomaksuja kirjastoilta, jossa se on? Mistä ja miten täytyy toimia…

Kysytty

Olen kirjoittanut omakustanteisen kirjan ja haluaisin tietää, onko mahdollista saada teostomaksuja kirjastoilta, jossa se on? Mistä ja miten täytyy toimia?Miten saisin kirjani kaikkiin suomen kirjastoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokorvauksiksi sanotaan apurahoja ja avustuksia, joita vuosittain jaetaan valtion varoista kirjailijoille ja kääntäjille sen johdosta, että heidän kirjoittamiaan ja kääntämiään kirjoja pidetään maksuttomasti käytettävissä
yleisissä kirjastoissa.

Apurahoja haetaan kirjastoapurahalautakunnalta. Hakuohjeet ja hakemuslomake löytyvät osoitteesta http://www.minedu.fi/tkt/apurahat/kk_apu2.html

Kirjastoille omakustanteet saanee markkinoitua vaivattomimmin käyttämällä välityskanavina Kirjavälitystä ( www.kirjavalitys.fi )ja BTJ Kirjastopalvelua
( www.btj.fi ). BTJ Kirjastopalvelussa voi ottaa yhteyttä tuotepäällikkö Eila Oksaseen ( eila.oksanen@btj.fi, puh: (09) 5840 4521).

Omakustantamisesta on ilmestynyt opaskirja:

Kai Vakkuri: Omakustantajan opas (1994)

2 ääntä

Kommentit

Kysymys ja vastaus ovat molemmat vanhoja, mutta koskapa niissä ei ole tietoa, miten hommia hoidetaan nyt, tässä tuoretta tietoa: Lainauskerroista syntyviä korvauksia järjestelee porukka nimeltä Sanasto.
Liitypä jäseneksi, niin asiat alkavat rullata.