Olen kirjoittamassa kirja-arvostelua Mika Waltarin kirjasta Tanssi yli hautojen. Tätä kirjaa on niin vaikea arvostella, että haluaisin apua. Löytyisikö joku…

Kysytty

Olen kirjoittamassa kirja-arvostelua Mika Waltarin kirjasta Tanssi yli hautojen.
Tätä kirjaa on niin vaikea arvostella, että haluaisin apua. Löytyisikö joku paikka mistä löytäisin jonkun arvostelun tai muun kirjoituksen k.o. kirjasta?? (kirjan nimi ruotsiksi on "Kejsarbalens drottning")

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun Waltarin teos "Tanssi yli hautojen" ilmestyi 1944, siitä kirjotettiin mm. seuraavat arvostelut: Lauri Viljanen: HS 11.11.44 ja Suomen Sos.dem. 10.12.44., V.A. Koskenniemi : Valvoja 1944 s.370, Toivo Pekkanen: Suomalainen Suomi 1944 (Suomalaisuuden liiton vuosikirja) s. 545, Toimi Havu: Uusi Aura 10.12.44, Huugo Jalkanen: Uusi Suomi 19.11.1944. Kirjaa arvosteltiin myös Aamulehdessä 5.11.44 ja Turun sanomissa 17.3.45.

Vähän uudemmat arviot on julkaistui Parnassossa 1986 ; (36) ; 7 ; 396-402 ja 1986 ; (36) ; 8 ; 456-465. Molemmat kirjoitukset on kirjoittanut Pekka Suhonen ja kirjoitusten otsikot ovat Ulla Möllersvärdin hääyö, osat 1 ja 2. Vanhoja sanomalehtien artikkeleita voi lukea mikrofilmeiltä Helsingin pääkirjastossa, sieltä löytyvät myös vanhat Parnassot.