Otsikko
Olen kiinnostunut suomalaisista (myös suomenruotsalaiset) elämäkerroista/muistelmista aiheinaan omaishoitajuus ja/tai puolisohoiva sekä yksinäisyys. Löytyisikö?

Kysytty

Hei!

Olen kiinnostunut suomalaisista (myös suomenruotsalaiset) elämäkerroista/muistelmista aiheinaan omaishoitajuus ja/tai puolisohoiva sekä yksinäisyys. Löytyisikö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin kokemuksia omaishoitajuudesta:

TEKIJÄ Kiuru, Sakari
TEOS Sairauden satuttaessa : tulkintoja ja tuntemuksia / Sakari Kiuru
JULKTIEDOT Helsinki : Edita, 2005 (Edita Prima)

TEKIJÄ Gynther, Irma
TEOS Jymy-serkku / Irma Gynther
JULKTIEDOT [Tampere] : Mediapinta, 2009

TEOS Rakas velvollisuus : omaishoitajan arjen haasteet / toimittanut Päivi Lipponen ; [kirjoittajat: Anneli Anttonen ... et al.]
JULKTIEDOT Helsinki : Kirjapaja, 2008 (Hämeenlinna : Karisto)

TEKIJÄ Metteri, Anna
TEOS Hyvinvointivaltion lupaukset ja kohtuuttomat tapaukset / Anna Metteri ; [julkaisija:] Sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteistyöyhdistys YTY r.y.

Tänä vuonna julkaistaan vielä tämä muistelma omaishoidosta:
TEKIJÄ Kanto, Anneli
TEOS Pala palalta pois : kertomuksia Alzheimerin taudista / Anneli Kanto
JULKTIEDOT [Helsinki] : Gummerus, 2013

Omaishoitajat ja läheiset -liitto on julkaissut omaishoitajien kokemuksista seuraavat julkaisut:

TEOS Näkymätön vastuu : omaishoitajien puheenvuoroja / [toimittanut] Matti Wacklin, Maria Malmi ; [piirroskuvat: Tuula Autio]
JULKTIEDOT Helsinki : Omaishoitajat ja läheiset -liitto, 2004
ULKOASU 98 s. : kuv. ; 23 cm
SARJA Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry:n julkaisuja, 1458-3895 ; 1/2004

TEOS Pieniä hetkiä : kokoelma omaishoitajien runoja ja mietteitä / toimitus: Kaarina Johansson, Merja Purhonen
JULKTIEDOT [Helsinki] : Omaishoitajat ja läheiset -liitto, 2004

TEOS Elämän mukana tunteet : omaishoitajien kirjoituksia kokemuksista, tunteista ja ajatuksista elämästään omaishoitotilanteissa / [toimittaneet] Merja Kaivolainen, Merja Purhonen
JULKTIEDOT [Helsinki] : Omaishoitajat ja läheiset -liitto, 2006

TEOS Antologia kirjoituskilpailuun keväällä 2001 osallistuneista kirjoituksista toimittanut Merja Purhonen
JULKTIEDOT [Helsinki] : Omaishoitajat ja läheiset -liitto, 2002

TEKIJÄ Lahnuskari, Niko
TEOS Hoivatyö ja maskuliinisuus : aviomiesten kokemuksia puolisoiden omaishoitajina / Niko Lahnuskari
JULKTIEDOT [Helsinki] : [Omaishoitajat ja läheiset -liitto], [2001]

Kannattaa ottaa yhteyttä kyseiseen liittoon ja kysyä, onko heillä lisää materiaalia.

Aiheesta löytyy myös näytelmä:
TEKIJÄ Jaakola, Pirkko
TEOS Pirunpuntari / Pirkko Jaakola ; esipuhe: Juha Varis
JULKTIEDOT Helsinki : Kirja kerrallaan, 2011

Kaikki yllä mainitut teokset löytyvät pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastoista.