Olen kiinnostunut Kalevalan tarinasta mutta en jaksa lukea enkä oikein ymmärräkään sen runomittaa vaikeine sanoineen (hurme=veri jne.) vaikka olenkin ihan…

Kysytty

Olen kiinnostunut Kalevalan tarinasta mutta en jaksa lukea enkä oikein ymmärräkään sen runomittaa vaikeine sanoineen (hurme=veri jne.) vaikka olenkin ihan normaaliälyinen aikuinen.

Onko siis olemassa suorasanaiseksi kirjoitettua Kalevalan tarinaa sisältävää kirjaa? Luin juuri Kunnaksen Koiramäen Kalevalan, joka auttoi alkuun mutta lisää siis toivon.

Kiitos tästä palvelusta, joka on parempi kuin oikeastaan voisi edes uneksia!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalevalasta löytyy onneksi suorasanaisia versioita, esimekiksi nämä:

Nieminen, Kai: Kalevala 1999. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999.

Pertti Rajala on kirjoittanut Kalevalan selkokielelle (BTJ Kirjastopalvelu, 2.p. 2008).

Myös Martti Haavio on tehnyt Kalevalasta suorasanaisen version Kalevalan tarinat (WSOY 2.p. 1985)

Kirsti Mäkisen versio Kalevalasta: Suomen lasten Kalevala (Otava, 6.p. 2003).

Kalevala nykysuomeksi / [muokannut] Aulis Rintala. Pilot-kustannus, 2006

Hauska kuulla, että olet tyytyväinen palveluumme!