Olen jo muutamia vuosia pitänyt päivittäisessä ruokavaliossani "Välimerellistä terveyspommia", oliiviöljyä, lähinnä salaattikastikkeena, mutta myös välillä…

Kysytty

Olen jo muutamia vuosia pitänyt päivittäisessä ruokavaliossani "Välimerellistä terveyspommia", oliiviöljyä, lähinnä salaattikastikkeena, mutta myös välillä salaatin puuttuessa ottanut sitä vastaavasti pari ruokalusikallista suoraan suuhun, kuten 1950/60-luvuilla kalanmaksaöljyä, mutta eipä sitä kyllä silloin kovin mielellään ottanut sen maun johdosta …

No, siis, kysymykseni on, käytän vain Extra Hienoa Neitsytoliiviöljyä (Lidl/Primadonna, joskus S-Ryhmä/Borges), ja lähes aina syödessäni sitä salaatissa tai lusikalla, joillain hetkillä ehkä parikin kertaa, suuhun/kurkkuun iskee kovasti karvas ja yskittävä tuntuma, mistähän se johtuu/juontuu?

Onkohan siinä öljyssä siellä täällä joitakin pieniä karvaita ainesosapisaroita, jotka jotenkin ihmeellisesti vapautuvat suussa jossain kohdassa/asennossa/tilanteessa, vai onko kyseessä ihan joku muu ilmiö?

Sen verran vielä taustatietoa, lähiaikoina jostain luettua, että esim. Italiassa elintarvikkeissa aika tyypillisesti "jatketaan", enemmän tai vähemmän, hyviä laatuja huonommilla, eli, huijataan halvemmista parempaa hintaa paremman laadun maineella, mm. juuri nämä öljyt, mozzarella-juustot jne. lukuisia muitakin tuotteita ...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etelä-Suomen Sanomissa on artikkeli aiheesta (2.10.2007), jossa haastateltu sommelier Tuula Nieminen toteaa näin: "Mitä karvaampi oliiviöljy, sen parempi." ja  että "kolmen yskäisyn oliiviöljy on parasta laadultaan eli se on niin karvas öljy, että sen jälkeen pitää yskäistä kolmesti. Yhden ja kahden yskäisyn öljyt ovat miedompia."

Suomalaiset suosivat usein kevyempiä ja hedelmäisempiä makuja, vaikka jälkipolte maistamisen jälkeen on hyvä asia.

Oliiviöljyn maku vaihtelee oliiviöljylajikkeen mukaan. Makuun vaikuttaa myös maaperä, auringonvalon määrä ja lämpötilan vaihtelut. Koko artikkeli on luettavissa alta:

https://www.ess.fi/teemat/ruoka/2007/10/02/oliivioljyn-pitaa-yskittaa

Maun ehdoilla -blogissa on myös Oliiviöljy-artikkeli, jossa kerrotaan kitkeryyteen vaikuttavista seikoista:

https://maunehdoilla.skokeilukeittio.fi/tag/oliivioljy/

Eli ainakaan oliiviöljyn kitkeryydessä ei ole kyse huonommalla laadulla jatkamisesta.