Mistä löytäisin tietoa hyönteisten, erityisesti muurahaisten käytöstä ihmisravinnoksi eri kulttuureissa?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa hyönteisten, erityisesti muurahaisten käytöstä ihmisravinnoksi eri kulttuureissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymästäsi aiheesta ei ole paljon kirjallisuutta, joitakin teoksia toki löytyy. Turun kaupunginkirjaston kokoelmissa on tällä hetkellä kaksi asiaa käsittelevää teosta: Peter Menzelin Man eating bugs ja Jerry Hopkinsin Strange foods. Ne on luokitettu keittokirjaluokkaan 68.25, joten niistä löytyy myös reseptejä. Jatkossa voit hakea tästä aiheesta Turun kaupunginkirjaston kokoelmatietokannasta esim. asiasanoilla ruoka-aineet ja hyönteiset sekä ruokakulttuuri ja alkuperäiskansat, ja tarkistaa, onko aiheesta hankittu lisää materiaalia.

Myös retkeilyoppaista löytyy tietoa muurahaisten käyttämisestä ihmisen ravinnoksi. Esim. Stefan Källmanin Selviydy luonnon ehdoilla ja Hugh McMannersin Luonnossa selviytyjän käsikirja -teoksissa löytyy jonkin verran tietoa muurhaisten syömisestä hätätilanteissa. Lisää näitä luonnossa selviytymiseen liittyviä teoksia voit hakea esim. asiasanoilla retkeily ja selviytyminen.

Turun kaupunginkirjaston verkkokirjaston osoite on
http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1082981845