Olen järjestämässä näyttelyä koulumme aulaan teemana Sillbölen kaivokset Vantaan Kaivokselassa. Kaipaisin kuvamateriaalia sekä kirjallista tietoa 1700- ja…

Kysytty

Olen järjestämässä näyttelyä koulumme aulaan teemana Sillbölen kaivokset Vantaan Kaivokselassa.
Kaipaisin kuvamateriaalia sekä kirjallista tietoa 1700- ja 1800-luvun tapahtumista Sillbölen kaivoksilla sekä Internet-osoitteita tiedon hakuun.
Esineistöä olisi myös mukava saada asioiden havainnollistamiseksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sillbölen kaivosten historiasta löytyy tietoa ainakin seuraavista teoksista:

Helsingin pitäjän historia III - Isostavihasta maalaiskunnan syntyyn 1713-1865 (s.289 Vuoriteollisuus 1700-luvulla: rautakaivoksia ja sulattohankkeita)

Helsingin pitäjä 1981 (s.84 Jukka Hako: Sillböle kertoo metallin menneisyydestä)

Korpinen Lauri: Käsikirjoitus Helsingin pitäjän historiaksi 2 (s. 107 Vuoritoimesta 1700-luvun jälki- ja 1800-luvun alkupuoliskolla).

Vantaan historiaa on kerätty myös nettiin http://www.tietovantaa.fi/gm/wl/newsp/vs/spages/tv/histfram.html Vantaan 650-vuotisjuhlan merkeissä. (Valitettavasti vain Kaivokselaa käsittelevät sivut eivät vielä näyttäneet olevan valmiina.) Kaupungin museo pystynee paremmin auttamaan kuvien ja esineistön saamisessa.