Mistä löydän Myyrmäen kirjaston kokoelmapolitiikan lähteet?

Kysytty

Mistä löydän Myyrmäen kirjaston kokoelmapolitiikan lähteet?

Vastaus

Vastattu

Vantaan kaupunginkirjaston toimipisteillä on yhteinen kokoelmapolitiikka. Vantaalla on lisäksi käytössä yhteiskellutus Espoon kaupunginkirjaston kanssa. Tämä tarkoittaa, että palautunut aineisto jää siihen kirjastoon johon se palautetaan ellei siihen ole varauksia. Näin jokaisen kirjaston kokoelma muotoutuu pitkälti sen käyttäjien mukaan. Aineistoja toki myös tasapainotetaan tarvittaessa kirjastojen kesken. Jos jossain on liikaa jotain aineistoa, sitä hajautetaan muihin kirjastoihin.

Aineistohankinnat Vantaalla tehdään keskitetysti, koska kirjastoilla ei kellutukseen siirtymisen jälkeen ole enää ollut omia kokoelmiaan, vaan kaikki on Vantaan kaupunginkirjaston yhtä yhteistä kokoelmaa. Asiakkaat voivat aina esittää henkilökunnalle toiveita oman kirjastonsa senhetkisen kokoelman täydentämisestä. Näitä toiveita pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan yhdessä muiden kirjastojen kanssa. Ja varaamalla itse muista kirjastoista aineistoa saa sitä mitä haluaa. Jos missään Helmet-kirjastossa ei ole jotain toivottua teosta hankittuna, pystyy siitä tekemän hankintaehdotuksen.