Mikä lapsuutemme kirja?

Kysytty

Olemme mieheni kanssa muistelleet lapsuutemme kirjoja, eipä niitä sota-ajan lapsilla satamäärin ollut. Olen etsinyt netistä tietoja kaikista muistamistamme kirjoista, ja löytänytkin. Mutta yhtä en millään. Se oli kuvakirja, mehevät kuvat joita jaksoi tutkia kerta toisensa jälkeen. Kumpikin muistamme kirjan tekstin alun: " Lammikossa onnellisna asui pappa,mamma ,sammakko ja Sasu.."
Olimme molemmat tahoillamme ihmetelleet satua kuunnellessamme, että mitä se sammakko siellä teki? Emmehän osanneet itse lukea ja kuultuna oli vaikea mieltää, kuka kukin oli.
Nyt Sasu sammakko on kuin tuuleen kadonnut. Osaatteko auttaa?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on Arnold Tilgmannin Pieni sammakko (En liten groda). Suomennoksen on tehnyt Palle eli R. W. Palmroth ja se on julkaistu vuonna 1943.

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta kertoo kirjasta näin: "Värikäs, suurikokoinen suorakaiteen muotoinen kuvakirja Sasu-sammakosta, joka ei muista äidin ohjeita ja joutuukin Heikin saaliiksi lasipurkkiin. Kertomus on runomuotoinen ja alkaa: "Lammikossaan onnellisna asu' / Pappa-, Mamma-sammakko ja Sasu. / Sasu pieni, velmuileva piltti / korvilleen sai kun ei ollut kiltti." Lopussa Heikki vapauttaa Sasun ja kertomus päättyy: "Joskus pikku-Sasun mieleen palaa, / kuinka käy, kun jotain tekee salaa. / Siksi antoikin hän lupauksen, / aina muistaa Mamman varoituksen." (https://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?PBFORMTYPE=01002&TITLEID…)