Etsin pientä (ohut, n. A5) lastenkirjaa, joka on painettu luultavasti 1970-luvulla (olen syntynyt -75 ja lukenut sitä pienenä, kirjastosta). Kuului…

Kysytty

Hei!

Etsin pientä (ohut, n. A5) lastenkirjaa, joka on painettu luultavasti 1970-luvulla (olen syntynyt -75 ja lukenut sitä pienenä, kirjastosta).

Kuului luultavasti johonkin kotimaiseen lastenkirjasarjaan. Kannen pääväri punainen.

Kirjan nimi saattoi olla Missä pallo? tms. - kirjassa oli paikka, johon kaikki maailman lapsilta kadonneet pallot joutuivat. Ne olivat aidan takana ja kirjan päähahmot (eläimiä?) löysivät sieltä kadonneen pallonsa.

Onko olemassa paikkaa, josta tällaisia vanhoja lastenkirjoja voisi metsästää? Niihin erikoistunutta divaria tms.?

Kiitos paljon vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja löytyy ainakin Suomen Nuorisokirjallisuuden Instituutista ja Varastokirjastosta, josta sen saa kaukolainaksi Hämeenlinnan kirjaston kautta.
Tässä kirjan tiedot ja juonitiivistelmä:
Vogel, Ilse-Margret: Karannut pallo / teksti ja kuvitus: Ilse-Margret Vogel ; teksti suomeksi: Marjatta Kurenniemi. -Helsinki : Tammi, [1970]. - 26,[6] s. : kuv. ; 24 cm. (Tammen satusarja)
Englanninkielinen alkuteos
runokuvakirjat; koira; pallot; kuumailmapallot; kustantajasarjat
"Tässä on Mini ja tässä on Maksi. Pallopeliin tarvitaan kaksi", alkaa runomuotoinen kuvakirja, joka kertoo kahdesta Elänten asuntolassa asuvasta koirasta Mini Hauvasesta ja Maksi Koirasesta, jotka leikkivät punaisella pallolla. Koska sisällä on ahdasta pallotella, ystävät menevät ulos - mutta pallo karkaa ylös taivaalle. Koirat nousevat kuumailmapalloon ja löytävät Lentäjä-Lassin avulla karanneen pallon.
Lastenkirjoja voi olla vaikea löytää antikvariaateista, koska ne ovat usein loppuunluettuja. Kirjoja voi etsiä esimerkiksi antikvariaattien yhteisestä verkkokaupasta osoitteessa www.antikka.net.