Olemme harkinneet pojallemme nimeksi Jermua, mutta emme löydä tietoa nimen alkuperästä tai tarkoituksesta. Löytyisikö teiltä tietoa?

Kysytty

Olemme harkinneet pojallemme nimeksi Jermua, mutta emme löydä tietoa nimen alkuperästä tai tarkoituksesta. Löytyisikö teiltä tietoa?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan mukaan 'jermu' on omapäinen, tiukkaan kuriin sopeutumaton sotilas.

Kustaa Vilkuna totesi Jermun olevan kutsumanimi  Jeremiaalle tai Germundille (Etunimet, 1976).

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jermu Laine oli 1970-ja 80-luvulla kirjailija ja SDP:n kansanedustaja ja ministeri useita vuosia. Halutessasi mahd. lisätietoja, googlaa hänet nimellä.

Varma valinta nimeksi lapselle, joka joutuu intissä kiusatuksi.