OK mä näin tänään aidalla jonkin mustavalkoisen ja pikkuisen ötökän läheltä katsottuna se vaikutti hämähäkiltä. Sitten yhäkkiä se loikkasi lähelle…

Kysytty

OK mä näin tänään aidalla jonkin mustavalkoisen ja pikkuisen ötökän läheltä katsottuna se vaikutti hämähäkiltä. Sitten yhäkkiä se loikkasi lähelle laskeutuneen hyttysen kimppuun. Se oli hyppyhämähäkki! Mutta eikös niitä pitäisi olla tropiisilla aluilla?

Vastaus

Vastattu

Suurin osa hyppyhämähäkeistä tosiaan elää trooppisilla vyöhykkeillä. Mutta joitakin lajeja esiintyy myös Suomessa. Esimerkiksi seeprahyppijän ulkonäkö muistuttaa varsin hyvin kysyjän kuvausta. Seeprahyppijät ovat kooltaan noin  5-7 millin pituisia, siis varsin pienikokoisia.

Heikki Poroila