Otsikko
Jouluvalojen sähkönkulutus

Kysytty

Hei. Nyt kun on joulunaika niin kysyisin: Laitoin 40 sarjaisen led-ulkovalosarjan ja kytkin pistorasiaan ja se on päällä koko vuorokauden. Kannattaisiko pistää ajastimelle, jolloin sarja ei olisi päällä päiväsaikaan 9-15? Siis ajastinhan veisi kuitenkin virtaa koko ajan. Ajastin ei ole digitaalinen.

Vastaus

Vastattu

Vastaus riippuu sekä valosarjan että ajastimen virrankulutuksesta. Omien laitteiden tarkan kulutuksen voi halutessaan selvittää kulutusmittarilla.

Laskennallisia esimerkkejä jouluvalojen virrankulutuksesta löytyy Motivan sivuilta (https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/ajankohtaista_nyt/vinkit_kestava…). Artikkelin mukaan pienitehoisten led-valosarjojen kohdalla säästöä ei juuri synny. Ajastimen käyttö kannattaa, mikäli valosarjan teho on yli 6 wattia.  Artikkelissa ei huomioida ajastimen itsensä virrankulutusta.

Savon Voiman sivuilla on pohdittu säästöä myös ajastimen kulutus huomioiden. Asiantuntijan vastaus löytyy täältä: https://energiaa.savonvoima.fi/kuinka-paljon-yhden-ajastimen-kaytto-kul…. Edelleen tarkan vastauksen saaminen edellyttää kuitenkin omien laitteiden todellisen kulutuksen tuntemista.