Nyt kaipaisin käännöstä Marxin Pääoman I osasta, mieluiten OV Louhivuoren tekemänä (tekijänoikeussyistä). Lause kuuluu: "Money is the alienated essence of man…

Kysytty

Hei!

Nyt kaipaisin käännöstä Marxin Pääoman I osasta, mieluiten OV Louhivuoren tekemänä (tekijänoikeussyistä). Lause kuuluu:
"Money is the alienated essence of man's labor and life."
Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Lause taitaakin olla Karl Marxin kirjoituksesta "Juutalaiskysymyksestä", joka on julkaistu alunperin aikakauslehdessä "Deutsch-Französische Jahrbücher" vuonna 1844.

Antero Tiusanen on kääntänyt lauseen seuraavasti: "Raha on ihmisen työn ja olemassaolon ihmisestä vieraantunut olemus, ja tämä vieras olemus hallitsee häntä ja hän rukoilee sitä".

"Juutalaiskysymyksestä" löytyy teoksesta Karl Marx - Friedrich Engels: "Valitut teokset 6 osaa - Osa 1":
https://kirjtuo1.helmet.fi/record=b1397810~S12*fin

Sama teksti löytyy suomeksi myös verkosta osoitteesta:
https://marxists.catbull.com/suomi/marx-engels/1843/juutalaiskysymykses…