Nuorisojalkineet 50-luvun Suomessa

Kysytty

Nuorisojalkineet 50-luvun Suomessa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Charlotte Seelingin kirjassa Muoti: suunnittelijoiden vuosisata. Könemann 2001 kuvataan 1950-luvun kenkiä seuraavasti: "Kengät olivat kapeat ja kärjistä suipot. Korot olivat keskimittaiset tai mieluummin korkeat ja ajan mittaan yhä ohuemmat, kunnes niistä kehittyi pahamaineiset piikkikorot. Oma muunnelmansa olivat kengät, joiden kärki oli enemmän tai vähemmän leveä ja kulmikas. Iltaisin käytettiin korkeakorkoisia sillki- tai brokadisandaaleita, joiden pienestä kärkiaukosta näkyivät varpaanpäät. Tällaiset kengät koristeltiin joskus strassioljilla tai muilla vastaavilla." Kyseisen kirjan kuvissa James Deanilla näyttää olevan jatsarit. Yllä oleva kuvaus tarkoittaa naisten kenkiä.

Könemann on julkaissut toisenkin kirjan kengistä, Linda O´Keefen Kenkä: avokkaiden, saapikkaiden ja sandaalien kunniaksi. 2000. Kirjassa on hyvät kuvat, mutta siinäkään ei käsitellä Suomea erikseen.

Museokeskus Vapriikissa oli vuosina 1997-98 hieno näyttely kengistä. Sen näyttelyjulkaisu: Kenkiä, olkaa hyvä: suomalaisen suunnittelun, muodin ja kaupan vuosikymmenet valaisee varmasti asiaa jonkin verran.

Lopuksi: lisätietoja saatte varmasti Museokeskus Vapriikista.