Nuorena tyttönä 80-luvulla tuli luettua paljon hevosaiheisia nuortenkirjoja. Suuresti pidin jostain sarjasta, jossa pääosassa olivat villihevoset. Mitähän…

Kysytty

Nuorena tyttönä 80-luvulla tuli luettua paljon hevosaiheisia nuortenkirjoja. Suuresti pidin jostain sarjasta, jossa pääosassa olivat villihevoset. Mitähän olisin voinut lukea? (Ps. Thowra, hopeaharja oli myös hyvä kirja!)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kävin läpi Tuija Mäen toimittaman hakemiston Lasten ja nuorten jatko- ja sarjakirjat, ja löysin nämä villihevosista kertovat kirjasarjat 1970-1980-luvuilta :

Denneborg, H.M.: Jan ja villihevonen, WS 1976, Villihevonen Baltasar, WS 1977

Grey, Patsey: Tähti, villivarsa, Otava 1971, Tähti katoaa, Otava 1971, Onnen tähti, Otava 1971, Tähti, merihevonen, Otava 1972

Patchett, Mary Elwyn: Villiori, Otava 1973, Palaa kotiin, Villiori, Otava 1974, Villiori sirkuksessa, Otava 1975, Villiorin varsa, Otava 1977

Leitch, Patricia: Jenni ja nummien villihevonen, Tammi 1978, Jennin kesytön ratsu, Tammi 1978, Jennin kesäystävät, Tammi 1979, Jenni ja punainen hevonen, Tammi 1979

Farley, Walter: Musta orhi, WS 1973, Mustan oriin poika, WS 1975, Musta ori ja Paholainen, WS 1977, Musta ori kapinoi, WS 1981.

Aldridge, James: Villihevonen, W&G 1976 (yksittäinen kirja, ei kuulu sarjaan)

Pullein Thompson, Christina: Fantom villihevonen -sarja ilmestyi 1992-1996, joten se ei liene etsimäsi.

Hakemisto on kirjastossa selattavissa.  Kirjoista suurin osa on sellaisia, joita ei Kuopion kaupunginkirjaston kokoelmassa enää ole, mutta kaikkia on saatavana kaukolainaksi esimerkiksi Varastokirjastosta.  Kaukolainapyynnön voi tehdä kirjaston verkkosivulla tai missä hyvänsä kirjaston toimipisteessä.