Otsikko
Niinpä sitä sai kirjasto miljuuna taalaa, mutta kiinnostaisipa vaan tietää, että montako markkaa kirjastolaitos on esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana…

Kysytty

Niinpä sitä sai kirjasto miljuuna taalaa, mutta kiinnostaisipa vaan tietää, että montako markkaa kirjastolaitos on esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana syytänyt Microsoftin ohjelmiin. Että tuliko edes omat takaisin??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bill ja Melinda Gatesin säätiö on myöntänyt Helsingin kaupunginkirjastolle 1 miljoonan dollarin (n. 6 mmk) suuruisen tunnustuksen hyvästä, Internetin käyttömahdollisuuksia edistävästä työtä. Bill & Melinda Gates Foundation on säätiö, jonka Gatesit perustivat yksityisillä varoillaan vuonna 1997. Säätiö myöntää Access to Learning -palkintonsa yleiselle kirjastolle, joka on mahdollistanut poikkeuksellisen hyvin käyttäjiensä pääsyn tiedon ja kulttuurin äärelle Internetin avulla. Palkinnolla halutaan kiinnittää huomiota kirjastojen mahdollisuuksiin toimia tietoyhteiskunnan ovien avaajana kaikille kansalaisille.

Palkitsemisperusteissa korostetaan erityisesti Lasipalatsin Kirjakaapelin kirjaston merkitystä edistyksellisten, tietotekniikkaan perustuvien kirjastopalveluiden tarjoajana. Ansiona pidetään myös sitä, että kirjasto tarjoaa asiakkailleen tietokoneiden käyttömahdollisuuden kaikissa 37 kirjastossa sekä palveluita internetissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategian 2000-2004 (http://www.minedu.fi/toim/koul_tutk_tietostrat/welcome.html) visio on, että vuoteen 2004 mennessä Suomi on maailman kärkimaiden joukossa oleva osaamis- ja vuorovaikutusyhteiskunta. Tämän tietostrategian vision mukaan Suomen ja myös helsinkiläisten menestys perustuu kansalaisten tasa-arvoiseen mahdollisuuteen opiskella ja kehittää omaa osaamistaan sekä käyttää laajasti tietovarantoja ja koulutuspalveluja. Myös Helsingin kaupungilla on strategia "Oppiminen turvaa muutosvalmiuden"

Helsingin kaupunginkirjaston toimintaperiaatteena on olla kansalaisten peruspalveluna avoin kaikille. Osana maailmanlaajuista kirjastoverkkoa tarjoamme asiakkaillemme esteettömän pääsyn kulttuurin ja tiedon lähteille.

Opetusministeriön tietostrategiassa kerrotaan Opetusministeriön myöntäneen 10 milj. mk yleisten kirjastojen kehittämiseen, jotta aiemmalla strategiakaudella käynnistettyjä mm. tutkimuspalveluja voidaan jatkaa, uuden strategiakauden aikana kohdennetaan vuosittain edelleen mm. laitehankintoihin, vertailukohteena mainittakoon että yliopistojen yhteiseen atk-toimintaan sekä koulutuksen ja tutkimuksen lisäämiseen yliopistoissa Opetusministeriö myönsi 135 milj. mk.

Helsingin kaupunginkirjastolla on monipuolisia kirjastopalveluja (http://www.lib.hel.fi/virkku/). Virtuaalipalvelujamme Internetin kautta ovat mm. aineistotietokanta. Lisäksi kaupunginkirjasto osallistuu valtakunnallisten Kirjastot.fi-palveluiden ylläpitoon. Niitä ovat Linkkikirjasto ja tämä käyttämäsi Kysy kirjastonhoitajalta-tietopalvelu. Näitä kirjastopalveluja helsinkiläiset käyttävät ja tarvitsevat toimiakseen yhteiskunnan aktiivisina jäseninä ja saadakseen iloa elämäänsä!

Gatesien säätiö myöntämän Access to Learning -palkinnon palkintosumma tullaan käyttämään monipuolisesti Helsingin kaupunginkirjaston kirjastopalveluiden kehittämiseen, mm. Tietohuoltoaseman kehittämiseen. Tietohuoltoasema on siirrettävä asiakastyöasema, jonka avulla käyttäjät voivat mm. hakea vastauksia kysymyksiinsä.