Neiti Etsivä kirjojen etusivulla on lista aiemmin ilmestyneistä kirjoista. Ovatko nämä kirjat oikeassa järjestyksessä? Luen siinä järjestyksessä ja minua…

Kysytty

Neiti Etsivä kirjojen etusivulla on lista aiemmin ilmestyneistä kirjoista. Ovatko nämä kirjat oikeassa järjestyksessä?
Luen siinä järjestyksessä ja minua kummastuttaa vuosiluvut.
Kirjojen tarinassakin viitataan johonkin aiempaan tapahtumaan josta ei kuitenkaan ole aikaisemmissa kirjoissa mainintaa. Haluaisin lukea oikeassa järjestyksessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet oikeassa, Neiti Etsivä -kirjat on suomennettu eri järjestyksessä kuin ne alunperin ovat ilmestyneet. Koska kirjoja on niin paljon, en laita tähän koko listaa vaan kehotan sinua etsimään kirjastosta kirjan Rättyä, Kaisa: Mysteeri ratkaistavana : ulkomaisia nuorten sarjakirjoja. Sen sivulla 125 on Neiti Etsivät lueteltu suomennosjärjestyksessä, mutta suluissa on mainittu myös alkuperäisteoksen järjestysnumero.
Kirja on ilmestynyt 1997 ja sen jälkeen on suomennettu 10 uutta Neiti Etsivää (numero on alkuteoksen järjestysnumero): NE ja ratsutilan arvoitus 132., NE ja musta ruusun salaisuus 137., NE ja Kolibrikukkulan arvoitus 131., NE paratiisisaarella 143., NE osuu maaliin 90., NE ja vaaralliset vihkiäiset 136., NE ja kadonnut opaskoira 139. NE San Franciscossa 122., NE ja lepakkometsän salaisuus 134. ja NE ja kolmannen korttelin arvoitus 140. Täältä voit katsoa alkuteosten nimet, tällä listalla uusin on numero 173: http://www.nancydrew.mysterynet.com/nancydrew/grownups/books/digests.sh…