Näin presidentinvaalien aikaan kysyn seuraavaa: Ellen Svinhufvudin kakku on monille tuttu, mutta onko olemassa muita presidentin puolisoille tai presidenteille…

Kysytty

Näin presidentinvaalien aikaan kysyn seuraavaa: Ellen Svinhufvudin kakku on monille tuttu, mutta onko olemassa muita presidentin puolisoille tai presidenteille itselleen nimettyjä ruokia/ruokalajeja? Kaisa Kallion kalakeitto tai Arajärven aprikoosihyytelö...? ;-) Marskin ryyppy on tietenkin käsite, mutta lähinnä kiinnostavat ruoat, eivät niinkään juomat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ellen Svinhufvudin kakun lisäksi ei löytynyt suoraan presidenteille nimettyjä ruokia. Puhutaan kylläkin Marskin vorschmackista, presidentti Mannerheimin lempiruoasta.

Anna-Maija Tantun toimittamassa teoksessa "Makujen ja elämysten Kultaranta : sesongin herkkuja kesälinnan keittiöstä" kerrotaan yleisemmin Kultarannan ruokaperinteistä ja juhlamenuista eri presidenttien aikana. Edellä mainitun kakun lisäksi kirjassa on Urho Kekkosen kirjoittama graavilohen resepti.

Kirjan tiedot ja saatavuus Helmet-kirjastoissa:
http://www.helmet.fi/record=b1064708~S9*fin