Otsikko
Muistin kansansadun, tarun tai vastaavan, jossa mies kulki kylästä kylään säkki selässään. Hän väitti säkissä olevan ?, jolta kysyä neuvoa. Säkissä oli nahkaa,…

Kysytty

Hei, muistin kansansadun, tarun tai vastaavan, jossa mies kulki kylästä kylään säkki selässään. Hän väitti säkissä olevan ?, jolta kysyä neuvoa. Säkissä oli nahkaa, jota hän polki pöydän alla ja 'tulkitsi' äänistä vastauksen. Se tietenkin maksoi kysyjälle.
Mikä tämä tarina on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaavaa satua en löytänyt ainakaan kirjasta Suomen kansan satuja ja tarinoita (SKS 1982). Lähetin kysymyksen Suomalaisen kirjallisuuden seuraan ja sieltä vastattiin, että "SKS:n kirjastossa ja arkistossa on etsitty kyseistä satua tai tarinaa, mutta emme onnistuneet paikallistamaan sitä kortistoista, eikä Pirkko-Liisa Rausmaan satujulkaisuista, Raul Roineen saduista eikä uskomustarinoiden tyyppiluettelostakaan."

Ehkä joku tämän palvelun lukijoista tunnistaa sadun?

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olisiko tämä Andersenin satu Iso Niilo ja Pikku Niilo, jota muistan lapsena lukeneeni.