Muistelen, että joskus on julkaistu kirja, jossa on selitetty, mistä yleisimmät sanonnat ovat lähtöisin. Jos tällainen teos löytyy, mikä sen nimi on ja milloin…

Kysytty

Muistelen, että joskus on julkaistu kirja, jossa on selitetty, mistä yleisimmät sanonnat ovat lähtöisin. Jos tällainen teos löytyy, mikä sen nimi on ja milloin on julkaistu. Työni puolesta minulta kysytään usein sanontojen alkuperää, osan selityksistä olen kaivanut selville milloin mistäkin (goooogleee), mutta nyt tarvitsisin jo ihan hakuteoksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sakari Virkkusen toimittama Suomalainen fraasisanakirja (3. uud. p. 1981, 6. korj. p. 1985) sisältää kunkin hakusanan merkityksen, usein myös alkuperän.