Muistan lukeneeni 'jotain' poikakirjaa 70-luvun alussa, mutta valitettavasti kirjan nimi on unohtunut. Kirjan pitää siis kuitenkin olla 70-luvun alkua…

Kysytty

Muistan lukeneeni 'jotain' poikakirjaa 70-luvun alussa, mutta valitettavasti kirjan nimi on unohtunut.
Kirjan pitää siis kuitenkin olla 70-luvun alkua selvästi vanhempi.

Seuraavat asiat ovat kuitenkin jääneet mieleen:

Kirja oli Suomeksi ja oli normaalikokoinen, en tiedä oliko se käännetty jostain muusta kielestä.

1) Kirjan kannessa on muistaakseni kuva 'raketti'-autosta jossa istuu pari poikaa (hieman epävarma muisto), kansi oli vanhoissa kirjoissa tyypillinen 'piirretty/maalattu monivärityö'

2) Kirjassa esiintyy kaksi poikaa joista toisella on kyky/osaaminen tehdä kaikenmaailman 'keksintöjä'/laitteita. Seuraukset tosin ovat hieman yllättäviä (varma tieto)

3) Kirjan teema on periaatteessa noissa 'keksinnöissä', joita pitää keksiä aina lisää jotta edellisten 'mokat' saadaan paikattua, (varma muistikuva) mm. eräänlainen sukelluskello pitää rakentaa kun edellinen keksintö (rakettiauto) pitää saada pois lammesta jne...

4) Aihepiirin käsittely viittaa että kirja olisi kirjoitettu 40-, 50- tai 60-luvulla.

Muistikuvani kirjasta ovat siis aika hataria, olen melko varma että tunnistaisin kirjan kannen perusteella jos jossain olisi tapa selata arkistoja kansikuvien perusteella. (onko?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on N.R.Symen "Se on tietysti Petteri" (WSOY, 1960). Kirjan on suomentanut T.J.Kivilahti alkuteoksesta "That must be Julian". Se oli 20.osa WSOY:n "Nuorten toivekirjasto"-sarjassa.

Kirjankansien tietokantaa ei tietääksemme ole olemassa, mutta kotimaisten kirjailijoiden teosten kansia voi käydä selailemassa Sanojen ajan-sivuilla osoitteessa http://kirjailijat.kirjastot.fi/