Otsikko
Muistaisin että 70 luvun lopussa tai 80 luvun alkupuolella olisi Vaasassa käynyt jonkun maan kuninkaallisia.

Kysytty

Muistaisin että 70 luvun lopussa tai 80 luvun alkupuolella olisi Vaasassa käynyt jonkun maan kuninkaallisia.
Muistan että olemme olleet lentoasemalla vilkuttamalla heille. Muistanko väärin kun en yht’äkkiä mitään tietoa asiasta löydä?

Vastaus

Vastattu

Ruotsin prinssi Bertil kävi Vaasassa puolisonsa, prinsessa Lilianin, kanssa 3.10.1981. Heidät oli kutsuttu Vaasan 375-vuotisjuhlavastaanotolle.

Vaasa-lehti (4.10.1981) kuvailee, kuinka ”lentokentän laidalla oli sankka ihmismuuri, jolle tulijat hymyillen vilkuttivat ohi ajaessaan.”

Prinssi Bertilin päiväohjelmaan kuului Vaasan marssiin osallistuneiden henkilöiden matkaan lähettäminen Vanhan Vaasan raunioiden luota klo 10, Kaarlen kentän vihkiminen klo 11.15 ja kaupungin juhlavastaanotolle osallistuminen, jota Vaasa-lehti kuvailee näin: ”Vaasan historiaa sanoin ja sävelin esitettiin Vaasan kaupungintalon 700 kutsuvieraalle. Eino Vuorimaa, Marianne Ivars ja Paul Lindell esittivät Tauno Kuusimäen tekstin. Musiikin oli suunnitellut ja johti kapellimestari Georg de Godzinsky. Kavalkadissa esiintyivät myös Pohjan Miehet solistinaan Esa Uusitalo. Juhlavastaanotto päättyi parin tunnin tanssiin. Musiikista vastasivat Vaasan kaupunginorkesteri ja Georg Malmstenin Musiikin ystävät.”

Kuninkaalliset vieraat lähtivät Vaasasta klo 17.30.