Otsikko
Luin historiaa harrastavana joskus että unionikuningas Kristian II olisi " esikruunattu " Turussa, koska epäiltiin ettei Kristian polittisista syistä virkaan…

Kysytty

Luin historiaa harrastavana joskus että unionikuningas Kristian II olisi " esikruunattu " Turussa, koska epäiltiin ettei Kristian polittisista syistä virkaan pääsisi. Tuon jälkeen en ole muissa teoksissa asiasta nännyt mainitun asiasta mitään ? Kiitos jo etukäteen vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt mainintaa Kristian II:n esikruunauksesta Turussa ainakaan Heikki Ylikankaan kirjasta Kustaa Vaasa ja hänen uhmaajansa (2021), jossa myös Kristianin henkilöhistoriaa avataan.

Kirjassa kerrotaan, että kuningas Hannun (Hans) kuoltua Kristian II valittiin Tanskan ja samalla ainakin periaatteessa pohjoismaisen unionin kuninkaaksi vuonna 1513. Kirjassa ei mainita tämän kruunajaistilaisuuden tapahtumapaikkaa. Ennen kruunajaisiaan Kristian melkein menetti Tanskan kruunun sedälleen Holsteinin herttualle Fredrikille. Kristian onnistui kuitenkin nousemaan valtaistuimelle tehtyään ensin Tanskan ja Norjan valtaneuvostojen kanssa sopimuksen, joka laajensi hengellisen ja maallisen aristokratian erioikeuksia samalla kaventaen vastaavalla määrällä kuninkaan valtaa.

Kristian halusi tulla unionikuninkaaksi myös valtionhoitajien hallitsemassa Ruotsissa. Vuonna 1517 Kristian hyökkäsi Ruotsia ja sen valtionhoitaja Sten Sturea vastaan. Sten menehtyi taistelussa saamiinsa haavoihin ja Kristian kruunattiin 4. marraskuuta 1520 Ruotsin perintökuninkaaksi. Juhlallinen toimitus tapahtui Tukholmassa. Varsinainen seremoniallinen akti tapahtui Tukholman kaupunginkirkossa arkkipiispa Gustaf Tollen suorittamana.