Otsikko
Mikä on Britannian prinssi Williamin ja vaimonsa herttuatar Catherinen postiosoite?

Kysytty

Hei! Minä haluaisin vielä joskus kirjoittaa ja lähettää postia kuninkaallisille. Eli mikä on Britannian prinssi Williamin ja vaimonsa herttuatar Catherinen postiosoite? Voiko kuninkaallisille lähettää kirjeen, joka on kirjoitettu tietokoneella? Vai onko pakko kirjoittaa käsin heille eli kuuluuko se etikettiin kuninkaallisille kirjoitettaessa? Minulla on nimittäin aika epäselvä käsiala eli siitä ei välttämättä saada jossain hovissa selvää. Onko teillä antaa muita käytännön vinkkejä kuninkaallisille kirjoittamiseen? Eli puhutteluun ja yms? Kysyn vielä, että mikä on Belgian prinsessa Elisabethin postiosoite? Miten pitkään yleensä kestää, että saa vastauksen hoveista? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Prinssi Williamille ja herttuatar Catherinelle voi kirjoittaa osoitteella

The Duke and Duchess of Cambridge
Clarence House
London SW1A 1BA

Hovin virallinen sivusto (https://www.royal.uk/contact) antaa neuvoja ainoastaan kuningattarelle kirjoittamiseen (osoite on Her Majesty The Queen, Buckingham Palace, London SW1A 1AA) ja silloinkin vain, mikäli kirjoittaja haluaa noudattaa muodollista tyyliä. Siinä tapauksessa kirje aloitetaan puhuttelulla 'Madam' ja päätetään lauseella 'I have the honour to be, Madam, Your Majesty's humble and obedient servant'. Sivuilla kuitenkin kannustetaan jokaista kirjoittamaan vapaasti sillä tyylillä, jonka kokee omakseen. Mikään ei liioin estä lähettämästä tietokoneella kirjoitettua kirjettä. Kuningattaren kerrotaan olevan kiinnostunut yleisön kirjeistä, ja toisinaan hän saattaa vastata sihteerinsä tai hovinaisensa välityksellä. Muiden kuningasperheen jäsenten kohdalla ei kerrota, onko heillä tapana vastata saamaansa postiin.

Belgian kuningashuoneen sivujen (https://www.monarchie.be/en/monarchy/monarchy-and-the-people/contact) mukaan prinsessa Elisabethille voi kirjoittaa osoitteella

To Her Royal Highness Princess Elisabeth, Duchess of Brabant
Royal Palace
16, Rue Brederode
1000 Brussels