Otsikko
Montako prosenttia on Napapiirin pohjoispuolella: a) Suomen pinta-alasta; b) Suomen asukkaista

Kysytty

Montako prosenttia on Napapiirin pohjoispuolella: a) Suomen pinta-alasta; b) Suomen asukkaista

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Napapiiri kulkee Pellon, Rovaniemen ja Sallan kuntien läpi, tarkemmin se sijaitsee leveysasteella, joka saadaan vähentämällä navan (90°) asteluvusta maan akselikallistuma (n. 23,44°). Rauhallisesti edeten Napapiiri heilahtelee pohjoisen ja etelän välillä 250 kilometrin matkaa metrin pari päivässä. Keinahdellen edestakaisin, mutta kuitenkin saavuttaen taipaleensa ääripäät 40 000 vuoden välein. Tällä hetkellä napapiiri liikkuu pohjoiseen noin 15 metriä vuodessa. Ainakin näistä syistä johtuen tilastotietoja ei ole saatavissa napapiirin ehdoilla.

Lapin liiton sivuilta löydät kuitenkin erinomaisia tilastotietoja Lapista (http://www.lapinliitto.fi/tilastotkuvat/index.html).

Kun tietää napapiirin linjan, voi laskea sen pohjoispuolisten kuntien asukasmäärän ja pinta-alan
(hieman likimääräinen, koska linja halkoo kunnat).

Kuntien pinta-alat löydät esim. täältä:
http://www.lapinliitto.fi/tilastotkuvat/linkit_11k.html
Enontekiö
Inari
Kemijärvi
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Sodankylä
Utsjoki
Kuntia on yhteensä 21, napapiirin pohjoispuolisia nämä 13
kuntaa, joista Pello, Ylitornio, Rovaniemi, Kemijärvi ja Salla vain osin. Lapin pinta-ala koko Suomen pinta-alasta on noin 30 % ja Tilastokeskuksen mukaan Lapissa yhteensä on asuikkaita vuonna 2006 n. 185 000.