Otsikko
Montako 1937 syntynyttä Suomessa elossa viimeisimmän tiedon mukaan ?

Kysytty

Montako 1937 syntynyttä Suomessa elossa viimeisimmän tiedon mukaan ?

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen väestötilastojen mukaan Suomessa syntyi vuonna 1937 yhteensä 72 319 lasta. Vuoden 2022 lopussa Suomen väestöön kuului 26 024 henkilöä, jotka olivat 1937 syntyneitä eli tuolloin 85-vuotiaita.

Jälkimmäinen luku ei kuitenkaan tarkalleen ottaen kuvaa sitä, kuinka moni vuonna 1937 Suomessa syntyneistä lapsista on elossa, sillä osa heistä on sittemmin muuttanut ulkomaille, ja vastaavasti Suomeen on vuosien saatossa muuttanut henkilöitä, jotka ovat syntyneet vuonna 1937, mutta jossain muussa maassa kuin Suomessa.

85-vuotiaiden ryhmä koostuu siis niistä vuonna 1937 syntyneistä henkilöistä, jotka asuivat Suomessa vakinaisesti vuoden 2022 lopussa riippumatta siitä, missä maassa he ovat syntyneet.

Laskennallisten kuolleisuus- ja eloonjäämislukujen perusteella voidaan todeta, että vuonna 2021 (jolloin 1937 syntyneet olivat 84-vuotiaita), elossa olevia tämän ikäluokan edustajia 100 000 elävänä syntyneestä olisi ollut 53 615.

Syntyneiden tiedot löytyvät Tilastokeskuksen StatFin-tietokannan taulukosta 12dj -- Elävänä syntyneet sukupuolen mukaan, 1751-2021.

Väkiluvun iän mukaan saa poimittua taulukosta 11rd -- Väestö iän (1-v. 0-112) ja sukupuolen mukaan, 1972-2022.

Kuolleisuus- ja eloonjäämislukuja löytyy taulukosta 12ap -- Kuolleisuus- ja eloonjäämislukuja iän ja sukupuolen mukaan, 1986-2021.

Ohjeita taulukoiden käyttöön.

1 ääntä

Kommentit

Mikä olisi ennuste tulevaan.?