Kuinka monta 1945 syntynyttä on elossa?

Kysytty

Kuinka monta 1945 syntynyttä on elossa?

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen väestötilastojen mukaan Suomessa syntyi vuonna 1945 yhteensä 95 758 lasta. Vuoden 2020 lopussa Suomen väestöön kuului 59 702 henkilöä, jotka olivat 1945 syntyneitä eli tuolloin 75-vuotiaita.

Jälkimmäinen luku ei kuitenkaan tarkalleen ottaen kuvaa sitä, kuinka moni vuonna 1945 Suomessa syntyneistä lapsista on elossa, sillä osa heistä on sittemmin muuttanut ulkomaille, ja vastaavasti Suomeen on vuosien saatossa muuttanut henkilöitä, jotka ovat syntyneet vuonna 1945, mutta jossain muussa maassa kuin Suomessa.

75-vuotiaiden ryhmä koostuu siis niistä vuonna 1945 syntyneistä henkilöistä, jotka asuivat Suomessa vakinaisesti vuoden 2020 lopussa riippumatta siitä, missä maassa he ovat syntyneet.

Laskennallisten kuolleisuus- ja eloonjäämislukujen perusteella voidaan todeta, että vuonna 2019 (jolloin 1945 syntyneet olivat 74-vuotiaita), elossa olevia tämän ikäluokan edustajia 100 000 elävänä syntyneestä olisi ollut 78 851.

Syntyneiden tiedot löytyvät Tilastokeskuksen StatFin-tietokannan taulukosta 12dj -- Elävänä syntyneet sukupuolen mukaan, 1751-2020: https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vrm__synt/statfin_synt_pxt_12dj.px/

Väkiluvun iän mukaan saa poimittua taulukosta 11rd -- Väestö iän (1-v. 0-112) ja sukupuolen mukaan, 1972-2020: https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vrm__vaerak/statfin_vaerak_pxt_11rd.px/

Kuolleisuus- ja eloonjäämislukuja löytyy taulukosta 12ap -- Kuolleisuus- ja eloonjäämislukuja iän ja sukupuolen mukaan, 1986-2019: http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vrm__kuol/statfin_kuol_pxt_12ap.px/

Tässä ohjeita, kuinka Tilastokeskuksen tietokantatauluista saa poimittua tietoja:

  • Valitse tarvitsemasi tieto kustakin valintalaatikosta klikkaamalla muuttujaa. Valittu rivi muuttuu siniseksi. Jos haluat valita useampia tietoja yhdestä laatikosta, paina ctrl-näppäintä tehdessäsi valintoja. Muuttujia voi myös maalata hiirellä. Kaikista tähdellä merkityistä valintalaatikoista on valittava ainakin yksi muuttuja.
  • Jos valintalaatikon yläreunassa on pudotusvalikko, voit valita siitä muita luokituksia, esimerkiksi eri alue- tai ikäryhmiä.
  • Kun olet tehnyt valinnat, paina sivun alareunassa olevaa ”Näytä taulukko”-näppäintä. Tietokanta muodostaa taulukon.
  • Voit tallentaa taulukon koneellesi. Tallennusmahdollisuudet eri tiedostomuodoille löytyvät taulukon yllä olevasta keskimmäisestä pudotusvalikosta. Pudotusvalikon alapuolella on Excel-tallennukselle myös pikanäppäin ”xlsx”.