Kuinka monta prosenttia vuonna 1938 syntyneistä miehistä on yhä elossa tai oli 2020?

Kysytty

Kuinka monta prosenttia vuonna 1938 syntyneistä miehistä on yhä elossa tai oli 2020?

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen väestötilastojen mukaan Suomessa syntyi vuonna 1938 yhteensä 39 589 poikaa. Vuoden 2020 lopussa Suomen väestöön kuului 13 822 miestä, jotka olivat 1938 syntyneitä eli tuolloin 82-vuotiaita.

Jälkimmäinen luku ei kuitenkaan tarkalleen ottaen kuvaa sitä, kuinka moni vuonna 1938 Suomessa syntyneistä miehistä on elossa, sillä osa heistä on sittemmin muuttanut ulkomaille, ja vastaavasti Suomeen on vuosien saatossa muuttanut miehiä, jotka ovat syntyneet vuonna 1938, mutta jossain muussa maassa kuin Suomessa.

82-vuotiaiden miesten ryhmä koostuu siis niistä vuonna 1938 syntyneistä miehistä, jotka asuivat Suomessa vakinaisesti vuoden 2020 lopussa riippumatta siitä, missä maassa he ovat syntyneet.

Laskennallisten kuolleisuus- ja eloonjäämislukujen perusteella voidaan todeta, että vuonna 2020 (jolloin 1938 syntyneet olivat 82-vuotiaita), elossa olevia tämän ikäluokan edustajia 100 000 elävänä syntyneestä miehestä olisi ollut 51 372.

Syntyneiden tiedot löytyvät Tilastokeskuksen StatFin-tietokannan taulukosta 12dj -- Elävänä syntyneet sukupuolen mukaan, 1751-2020: https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vrm__synt/statfin_synt_pxt_12dj.px/

Väkiluvun iän mukaan saa poimittua taulukosta 11rd -- Väestö iän (1-v. 0-112) ja sukupuolen mukaan, 1972-2020: https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vrm__vaerak/statfin_vaerak_pxt_11rd.px/

Kuolleisuus- ja eloonjäämislukuja löytyy taulukosta 12ap -- Kuolleisuus- ja eloonjäämislukuja iän ja sukupuolen mukaan, 1986-2020: http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vrm__kuol/statfin_kuol_pxt_12ap.px/

Tässä ohjeita, kuinka tietokantataulukoista saa poimittua tietoja:

  • Klikkaa taulukkolistasta sen taulukon nimeä, josta haluat poimia tietoja.
  • Valitse laatikoista haluamasi tiedot klikkaamalla muuttujaa. Valittu rivi muuttuu siniseksi. Laatikoista, joissa lukee ”pakollinen”, täytyy valita vähintään yksi muuttuja.
  • Jos haluat valita useampia muuttujia yhdestä laatikosta, paina ctrl-näppäintä tehdessäsi valintoja. Peräkkäisiä muuttujia voi myös maalata hiirellä.
  • Jos laatikossa on ”Valitse luokitus” -pudotusvalikko, voit valita siitä erilaisia luokituksia, kuten eri alue- tai ikäryhmiä.
  • Kun olet valinnut haluamasi tiedot, paina ”Näytä taulukko” -painiketta.
  • Voit tallentaa taulukon omalle laitteellesi. Tallennusvaihtoehdot eri tiedostomuodoille löytyvät pudotusvalikosta ”Lataa taulukko”.
  • Linkin tekemääsi taulukkoon saat pudotusvalikosta ”Tallenna poiminta”.