Monissa paikoissa lukee liha ja kala erikseen. Eikö kala ole mukamas lihaa? Jos ei, niin mitä se on sitten?

Kysytty

Monissa paikoissa lukee liha ja kala erikseen. Eikö kala ole mukamas lihaa? Jos ei, niin mitä se on sitten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan mukaan liha tarkoittaa nahan alla olevaa pehmeää lihaskudosta. Saman lähteen mukaan lihalla tarkoitetaan tavallisessa kielenkäytössä useimmiten ravinnoksi käytettävien nisäk-käiden tai lintujen (harvemmin kalojen tai äyriäisten) lihaskudosta. Ruokalistoissa kalan ja lihan esittäminen erilaisina asioina on järkevää siksi, että on olemassa paljon ihmisiä, jotka syövät vain joko kalaa tai nisäkkäiden ja lintujen lihaa. Osa ihmisistä on allergisia kalalle. Pescovegetaarinen ruokavalio, jossa käytetään kasvisten ohella kalaa, muttei nisäkkäitä tai lintuja on myös melko yleinen.

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entä mitä sanovat alle 20-vuotiaat sanakirjat? "Nykysuomen sanakirjahan" on historiallinen esitys viime vuosisadan alkupuolen sanastosta. Se ilmestyi vähitellen, viimeinenkin osa jo 1960-luvun alussa, ja silloisella tekniikalla sisältö oli ymmärrettävästi koottu huomattavasti aikaisemmin. - Esipuheesta käy ilmi, minä vuonna L-alkuisten sanojen artikkelit viimeisteltiin.