Monissa kirjastoissa romaaneja on jaoteltu erilaisiin hyllyihin, esimerkiksi ns. "tavallisten romaanien" rinnalla saattaa olla dekkari-, fantasia-, novelli-…

Kysytty

Hei!
Monissa kirjastoissa romaaneja on jaoteltu erilaisiin hyllyihin, esimerkiksi ns. "tavallisten romaanien" rinnalla saattaa olla dekkari-, fantasia-, novelli- ynnä muita hyllyjä. Useimpien kohdalla jaottelu on selvä, mutta millä perusteella kirja saatetaan lukea esimerkiksi romantiikka-hyllyyn? Eli millä perusteella kirjoja luokitellaan kirjastossa; onko se kirjastonhoitajan arvioinnin varassa vai vaikuttaako esimerkiksi kustantaja tähän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseesi ei ole yhtä selkeää vastausta. Kuten toteat, jotkin jaottelut (ns. genret) ovat melko helppoja, mutta sitten on paljon rajatapauksia. Esim. Turun kaupunginkirjastossa otettiin käyttöön genre "spekulatiivinen fiktio" osin siksi, että fantasian, scifin ja kauhun rajat olivat todella vaikeita. Historia-genrestä luovuttiin, koska oli hankalaa päättää mikä on historiallinen romaani, missä aikarajat menevät. "Romantiikka" sisältää klassisia rakkausromaaneja, mutta myös ns. Chick lit (aikaisemmin puhuttiin sinkkukirjallisuudesta) -romaaneja. Kirjoittamistyyli vaikuttaa myös genrestä päättämiseen, keveys sekä sisällöllisesti että kirjoittamistavassa. Kukin nimeke mietitään erikseen kirjastossa, kustantajat eivät vaikuta.