Monenko kirjailijan teoksia on saatavilla Suomen kirjastoissa? Montako niistä on ulkomaalaista ja montako suomalaista? Montako lainausta tehdään yhteensä…

Kysytty

Monenko kirjailijan teoksia on saatavilla Suomen kirjastoissa?
Montako niistä on ulkomaalaista ja montako suomalaista?

Montako lainausta tehdään yhteensä kirjastoissa suomessa?
Paljonko teoksia on kaikkiaan saatavilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisten kirjastojen tilastot löytyvät Kirjastot.fi-sivuilta osoitteesta http://tilastot.kirjastot.fi/. Uusimmat saatavilla olevat tilastot ovat toistaiseksi vuodelta 2008, mutta vuoden 2009 tilastot ilmestyvät 1.4.2010. Perustilastot-sivulta valitsemalla aluetyypin "koko maa" saa koko maan kattavat tilastot kirjastojen aineistosta. Sivun alalaidasta näkee kokoelmien ja niiden lainauksen määrän sekä uusien kirjojen hankintaluvut.

Tilaston mukaan Suomen yleisten kirjastojen kokoelmiin kuului v. 2008 yhteensä 35 793 236 kirjaa, joista kaunokirjallisuutta 20 040 351 (55,99%) ja tietokirjallisuutta 15 753 694 (44,01%). Kirjalainausten lukumäärä oli 71 932 755, josta kaunokirjallisuutta 48 427 864 (67,32%) ja tietokirjallisuutta 23 492 352 (32,66 %). Käyntejä kirjastoissa oli yhteensä 55 606 382 ja lainaajia 2 179 365. Lisäksi verkkokirjastojen kautta asioitiin 45 956 541 kertaa.

Tilastohaku-sivulla (http://tilastot.kirjastot.fi/fi-FI/tilastohaku.aspx) on mahdollista hakea erilaisia tilastoja paikkakunnittain.

Valitettavasti tietoa siitä, monenko eri kirjailijan teoksia kirjastoissa on, ei ole saatavilla, eikä näin ollen myöskään kotimaisten ja ulkomaisten kirjailijoiden määrän suhdetta. Suomen kustannusyhdistyksen sivuilta löytyy tilastoja Suomessa julkaistusta kirjallisuudesta (http://tilastointi.kustantajat.fi/webreport.aspx). Julkaistut nimikkeet, painetut kirjat / Uutuusnimikkeet (Kpl) -tilastosta selviää, että vuonna 2008 julkaistiin kaunokirjallisuuden uutuusnimekkeitä yhteensä 713 kpl, joista kotimaista proosaa 286, kotimaisia runoja ja näytelmiä 115, käännettyä proosaa 284 ja käännettyjä runoja ja näytelmiä 18 kpl.

Tieteellisten kirjastojen tilastot löytyvät osoitteesta https://yhteistilasto.lib.helsinki.fi/index.jsp.