Mobiililaitteiden sovelluksia käyttöön otettaessa on usein vakuutettava lukeneensa ja hyväksyvänsä pitkällisiä sopimustekstejä. Veikkaisin, että harva näihin…

Kysytty

Mobiililaitteiden sovelluksia käyttöön otettaessa on usein vakuutettava lukeneensa ja hyväksyvänsä pitkällisiä sopimustekstejä. Veikkaisin, että harva näihin kuitenkaan tutustuu edes pintapuolisesti ennen allekirjoittamista, jolloin käyttäjän oikeusturva lienee melko huono. Olisiko siis mahdollista tuoda markkinoille sovellus, jonka sopimustekstin allekirjoittaessaan käyttäjä sitoutuu esimerkiksi siihen, että arkaluontoisia tietoja (esim. henkilökohtaiset valokuvat, viestit, mikrofonin kuuntelu) siirtyy laillisesti sovelluksen omistajalle?

Vastaus

Vastattu

Esittämäsi kysymys on monimutkainen oikeudellinen kysymys. Eduskunnan kirjastossa emme anna oikeudellista neuvontaa, emmekä tulkitse lakia yksittäisessä tapauksessa. Yleisellä tasolla aiheesta voi todeta seuraavaa:

Sopimukset, joissa sopimusehdot hyväksytään verkossa ovat hyvin yleisesti käytössä tänä päivänä. Sopimuksiin sovelletaan sopimusoikeudellista lainsäädäntöä. Jos sopimuksen osapuolena on kuluttaja, sovellettavaksi tulee myös kuluttajansuojalainsäädäntö. Sopimusehdot eivät voi olla lainvastaisia eivätkä kohtuuttomia.

Kun sovelluksen avulla käsitellään henkilötietoja, käsittelyyn sovelletaan tietosuojalainsäädäntöä. Henkilötietojen käsittelyllä tarkoitetaan henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä, käyttöä, siirtämistä ja luovuttamista. Henkilötietojen käsittely edellyttää aina laista löytyvää käsittelyperustetta. Henkilöllä on aina oikeus peruuttaa henkilötietojen käsittelyyn antamansa suostumuksen.

Tietosuojaviranomaisten sivuilla voit lukea tarkemmin henkilötietojen käsittelyn edellytyksistä. Kuluttajaviranomaisten sivuilta löydät tietoa kuluttajasopimuksista ja niiden edellytyksistä. Kyseisiltä viranomaisilta voit myös kysyä lisätietoa aiheesta.

Henkilötietojen käsittely /Tietosuojavaltuutetun toimisto
https://tietosuoja.fi/henkilotietojen-kasittely

Sopimukset /Kilpailu- ja kuluttajavirasto
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/sopimukset/

Seuraavat kaksi aineistoa voivat myös olla kiinnostavia kysymyksen kannalta:

Suostumus henkilötietojen käsittelyn edellytyksenä /Minilex
https://www.minilex.fi/a/suostumus-henkil%C3%B6tietojen-k%C3%A4sittelyn-edellytyksen%C3%A4

SITOOKO KLIKKAUS KULUTTAJAA? -Tarkastelussa sähköiset vakiosopimukset / Suvi Rautava. Pro gradu -tutkielma 2017
https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/4667/osuva_7466.pdf?sequence=1&isAllowed=y

1 ääntä

Kommentit

Vastauksessa nojataan vain Suomen lakeihin, mutta sovelluksia tuotetaan ja pannaan tarjolle pitkin maailmaa, ja jos kuluttaja ei lue sopimustekstiä, kuluttaja ei myöskään tiedä minkä maan lakia se (sopimus) noudattaa tai rikkoo.