Otsikko
Mitkä rapautumisen muodot ovat todennäköisimpiä Japanissa? Miksi?

Kysytty

Mitkä rapautumisen muodot ovat todennäköisimpiä Japanissa? Miksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mekaaninen rapautuminen (disintegration) rikkoo kivilajeja ja maaperän mineraaleja, nopeuttaa kemiallista rapautumista. Kemiallinen rapautuminen (decomposition): ioniset liukenemisreaktion, hydrolyyttiset liukenemisreaktio ja hapetus-pelkistysreaktiot. Biologinen rapautuminen: juurien aiheuttamaa mekaanista rapautumista ja orgaanisten happojen kemiallista rapautumista.

En tunne Japania erityisesti, mutta kaikki rapautumisen muodot ovat tärkeitä. Korkeiden vuoristojen takia mekaaninen rapautuminen lienee keskeistä.

Ehkä kysymys koskeekin eroosiota eli kallion ja maanpinnan kulumista rapautumisen ja virtaavan veden, tuulen, liikkuvan jään ja painovoiman vaikutuksesta. Professori Kadomuran artikkelin perusteella erityisen paljon rapautumista tapahtuu Japanissa vuoristoalueilla (Central Highland and the Outer Zone of
SW Japan), jossa jyrkkäseinäisiin, vielä kvartäärikaudella kohonneisiin jyrkkiin vuorenseinämiin kohdistuu ajoittain voimakkaita rankkasateita.

Ihminen voi kiihdyttää omalla toiminnallaan rapautumista, pienempien alueiden tutkimuksissa mainitaan joitakin rakentamis- ja maanviljelyskohteita.

Lähde: Kadomura, H., 1980. Erosion by Human Activities in Japan. GeoJournal 4.2. Akademische Verlagsgesellschaft - Wiesbaden
Muissa Japania koskevissa artikkeleissa käsitellään muun muassa rannikkoeroosiota.