Eräästä yli 100-vuotiaaksi eläneestä japanilaisesta taidemaalarista on artikkeli suomenkielisessä Wikipediassa nimellä Ogura Yuki. Kuitenkin…

Kysytty

Eräästä yli 100-vuotiaaksi eläneestä japanilaisesta taidemaalarista on artikkeli suomenkielisessä Wikipediassa nimellä Ogura Yuki. Kuitenkin englanninkielisessä se on nimellä Yuki Ogura. Kumpi on oikein?

Vastaus

Vastattu

Japanissa henkilönimet kirjoitetaan niin, että sukunimi on ensin ja etunimi toisena. Länsimaisissa käyttöyhteyksissä nimien järjestys saatetaan kuitenkin kääntää. Tässä tapauksessa siis suomenkielinen Wikipedia noudattaa japanilaista ja englanninkielinen länsimaista tapaa. Taiteilijan etunimi on Yuki ja sukunimi Ogura.

Kotimaisten kielten keskuksen ohje japaninkielisten nimien kirjoittamiseen: https://www.kotus.fi/kielitieto/nimisto/ajankohtaista_nimista/japaninki….