Milloin Japani itsenäistyi?

Kysytty

Milloin Japani itsenäistyi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys jonkin valtion itsenäistymisestä on monimutkaisempi kuin ehkä ajattelee. Useimpien nykyään itsenäiseksi miellettyjen valtioiden historiassa on ollut vaiheita, joita nykyään kutsuttaisiin itsenäisyydeksi, mutta jotka omana aikanaan ovat olleet ehkä yhden sotaherran valtaa. Näin on ollut myös Japanin kohdalla.

Japanin poliittisesta historiasta on vaikea osoittaa kautta, jolloin Japani olisi ollut ei-itsenäinen siinä mielessä, että se olisi ollut jonkin toisen valtion miehittämä tai alistama. Ehdottomaan antautumiseen päättyneen toisen maailmansodan jälkeen Japanin voidaan katsoa olleen asiallisesti ottaen melko alistetussa asemassa, mutta muodollisesti Japanin keisarikunta pysyi itsenäisenä.

Jos mennään riittävän kauas historiassa, ei ehkä voida enää puhua yhtenäisestä Japanista siinä mielessä kuin sen nyt tunnemme. Lähes 500 vuotta Japanin keisarikunnan voidaan kuitenkin sanoa olleen olemassa itsenäisenä kansakuntana. Tästä näkökulmasta on mahdotonta määrittää mitään täsmällistä "itsenäistymisen" vuotta. Nykyisin voimassa oleva perustuslaki on vuodelta 1947, mutta sitä tuskin voi pitää historiallisessa mielessä minään itsenäisyyden julistuksena.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto