Mitkä ovat seuraavien merien suolapitoisuudet (mahdollisimman tarkasti): Itämeri, Kaspianmeri, Atlantti, Tyyni valtameri, Intian valtameri, Välimeri,…

Kysytty

Mitkä ovat seuraavien merien suolapitoisuudet (mahdollisimman tarkasti):
Itämeri, Kaspianmeri, Atlantti, Tyyni valtameri, Intian valtameri, Välimeri, Punainenmeri ja Kuollutmeri?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Merten suolapitoisuudet vaihtelevat mm. leveysasteen ja vuodenajan mukaan. Isoille vesialueille on mahdoton antaa tarkkaa suolapitoisuuslukemaa jo siksi, että etenkin suurimmissa merissä - kuten Atlantissa - suolapitoisuus vaihtelee suuresti saman meren eri alueilla. Atlantin suolapitoisuus vaihtelee 3,3%:n ja 3,7%:n välillä.

Muiden mainitsemiesi merten suolapitoisuudet ovat keskimäärin: Itämeressä 0,7-0,8%, Kaspianmeressä 1,1%, Punaisessameressä 4,2% ja Kuolleessameressä peräti 25%. Sekä Tyynessä valtameressä, Intian valtameressä että Välimeressä suolapitoisuus on kaikissa suunnilleen 3,5%.

Yksittäisten merten tarkkoja, alueellisia suolapitoisuuksia voi etsiä Internetistä esimerkiksi Google-hakuohjelmalla. Hakusanoiksi suosittelen sanaa "salinity" ja aina kunkin meren englaninkielistä nimeä (esim. Salinity Caspian Sea). Googlen tarjoamien linkkien takaa löytyy hyvinkin ykistyiskohtaisia kaavioita ja taulukoita eri vesialueiden suolapitoisuuksista.

230 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jeb :D

Tietääkö kukaan mikä on Egeanmeri tai Aigeianmeren suola prosentti ?