Mitkä ovat nimien Emilia, Anna ja Elisabet merkitykset ja etymologia?

Kysytty

Mitkä ovat nimien Emilia, Anna ja Elisabet merkitykset ja etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) kertoo, että nimi ”Emilia” peräisin muinaisroomalaisesta patriisisuvun nimestä ”Aemilius”. Behind the Name -sivusto osoitteessa http://www.behindthename.com/name/emil kertoo sen puolestaan juontuvan latinan sanasta ”aemulus”, jonka merkitys on ’kilpaileva, kateellinen’. Eipä silti, eiköhän merkitys ole niin monen mutkan takana, ettei nimi tyttöä pahenna.

Nimi ”Anna” on ”Uuden suomalaisen nimikirjan” mukaan peräisin heprean nimestä ”Hannah”, joka merkitsee armoa. Nimi on toki kulkenut pitkän tien Suomeen, jossa se on ollut käytössä ainakin jo keskiajalla. Varmaan osaksi sen suosiota varhaisina katolisina aikoina on selittänyt pyhimyksenä palvottu Pyhä Anna, Neitsyt Marian äiti.

Myös ”Elisabet” on heprealaista alkuperää. ”Uuden suomalaisen nimikirjan” mukaan sen kantamuoto on Elīšeba, joka merkitsee ’Jumala on valani’. Varhaisina aikoina sen nimi lienee ollut tunnetuin Johannes Kastajan äidin Elisabetin mukaan. Keskiajalla myös köyhien ja sairaiden suojelijana tunnettu ja pyhimyksenä palvottu Pyhä Elisabet lienee tehnyt nimeä suosituksi Euroopassa.

14 ääntä

Kommentit

Kilpailuhenkisyys ja kateellisuus olivat antiikin kulttuureissa suuria hyveitä! Roomalaisia edeltäneet kreikkalaiset kilpailivat urheilun lisäksi intohimoisesti väittelyssä, kuvanveistossa, soitossa ja jopa näytelmien kirjoittamisessa. Jumaltenkin kerrottiin katsovan kateellisina ihmisiin, jotka menestyivät elämässään hyvin. Siksi Emilioiden ja Emileiden nimen etymologiakin kannattaa ottaa elämää eteenpäin vievänä, iloisena voimana! (Kreikkalaisten kilpailusta on kirjoittanut esimerkiksi Friedrich Nietzsche teoksessaan "Kirjoituksia kreikkalaisista". Suosittelen!)