Mitkä ovat maailman vahvimmat karvat?

Kysytty

Mitkä ovat maailman vahvimmat karvat?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan mukaan karva-sana tarkoittaa "lankamaisia, taipuisia nisäkkäiden orvaskeden sarveismuodostumia; myös selkärangattomien samantapaisista (kitiini)muodostumista."

Artikkelissaan "On the Strength of Hair across Species" Wen Yang, Yang Yu, Robert O. Richie ja Marc A. Meyers tutkivat eri nisäkäslajien karvojen vahvuutta.

Tutkimuksessa verrattiin ihmisen, karhun, hevosen, villisian, kirahvin, norsun, kapybaran ja pekarin karvoja. Ihmisen osalta karva tarkoitti 30-vuotiaan naisen ja 9-vuotiaan tytön hiuksia. Tutkijoiden mukaan karvan paksuus on käänteisesti verrannollinen karvan vahvuuteen: mitä paksumpi karva, sen helpommin se murtuu. Ihmisen ohuet hiukset olivat siis ainakin tässä suhteessa vahvempia kuin esimerkiksi norsun paksut karvat.